World Wide Vikings - Turrapport

Tidspunkt: 08.09.2018

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Narvik, Nordland

Med på turen: Sea

Så ble også Storsteinsfjellet en sommertur, etter altfor mange avlysninger som vårskitur.
Sammen med Morten og Anders kjørte vi inn Norddalen og opp til Vuostagorzi på fredag kveld.

Tuslet så opp til ei fin lita Storsteinshytte (egen nøkkel her) etter forgjeves å ha gitt opp å krysse breelva med sko på. Vi måtte krype til korset og ta av skoa for vading av ei iskald elv, men ellers strålende kveld med solnedgang i vest.

Lørdag kom vi oss av gårde etter Anders sin eminente havregrynsgrøt!
Toppen sees godt fra hytta, der den lå å koste seg over breen i sol fra blå himmel. Breen har nok krympet en del, og jeg mener å huske at Bjørn F sa de gikk inn på breen på ca 1100hm. Vi gikk inn på ca 1200hm og tydelige merker i fjellet rundt viser jo en mye større bre tidligere.

Fin bre med mindre sprekker i starten, som vi gikk uten sikring til bratta starta på rundt 1400hm. Da tok vi på stegjern og tau og bra var det, for vi gikk ikke mange meter før Morten plumpa nede i ei lita sprekk som var dekt av nysnø. Deretter i sikk-sakk mellom sprekker opp til steinraset. Like etter dette så vi ei mulig klyverute opp fra breen som vi fulgte.
Særdeles løst med mulige steinsprang oppover. I ettertid tror jeg det er bedre å gå opp mot lavbrekket i vest og følge fjellryggen opp derfra.

Vi kom oss greit videre opp til en særdeles fin topp i knallvær og kunne skåle i Livsins Vatn! En fin kremtopp som jeg ikke tror er så veldig mye besøkt utover vi kommunetopp-jegere ..., samt noen lokale toppentusiaster i Narvik.

Vi nøt toppen med utsikt og bilder en god stund, før vi fulgte samme rute ned tilbake til hytta. Etter en liten pause og adjø til hytta, returnerte vi ned til bilen.

Deretter til Bjerkvik hvor vi feira med en Bjerkviking og cola …

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper