World Wide Vikings - Turrapport

Tidspunkt: 11.03.2014

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Tokke, Telemark

Med på turen: Ole-Petter

Endelig klaffet det med vær og tid og alt, og jeg satte kursen for Hovden. 6 t i bilen for å plukke nærmeste kommunetopper – det begynner å bli langt…

Det var skiltet "Dagparkering" og samtidig et skilt med "Tjørnbrotsbu", på 830m 32 V 407493 6604200. Her parkerte jeg og gjorde meg klar for avmarsj på ettermiddagen (10.mars) inn til hytta. Vinden var ikke så ille som spådd, og sola ville fortsatt skinne noen timer.

Kl 15.45 kom jeg meg av sted, og ble snart positivt overrasket: Det var preparerte løyper nesten helt til hytta! Med kortfeller og vinden i ryggen var det egentlig bare kos, skjønt kortfellene burde vært erstattet med blå smurning. Et par kilometer før hytta tok jeg av fra skispora og fulgte kvistinga. I motbakkene her kom kortfellene endelig til sin rett! Nå forsvant sola, og vinden økte litt på. Det gjorde ingenting, for hytta var straks nådd. Etter 2,5 t kunne jeg måke fokksnøen vekk fra inngangspartiet, og krype ned og inn (!) i Tjørnbrotsbu. Snøen lå stort sett opp til mønene rundt hytta. (Enda mer måking ventet da jeg skulle besøke utedoen.)
Som alltid er det utrolig avkoblende å fyre opp en kald hytte, skifte tøy og få i seg litt mat, før en kryper til køys, til lyden av en durende vedovn.

11.mars: Kl 9 var jeg klar på skiene utenfor hytta i nær sagt vindstille og skyfri himmel! Kortfellene var fortsatt under skia, og det gikk lett og uanstrengt over vannene og opp skråningen i øst. Her oppe var det en mengde små topper å navigere seg mellom og samtidig unngå å gå for mye opp og ned.

Etter 1,5 t sto jeg på Kvannefjellet, høyest i Tokke, med ypperlig utsikt. Nest siste kommunetopp i Telemark var endelig nådd. Dro bare kjensel på en topp i det fjerne; Gausta. Gikk oppom en høyde 40 m unna varden, som virket like høy. Gps-sporet bekrefter bare 1 m høydeforskjell… Oppholdet ble ikke lenge, da det trakk litt, og jeg skled ned til hytta igjen, og så videre ned til skiløypa, som jeg fulgte nord for Nordre Auervasseggi (1221m). Det gikk unna, og jeg vurderte så vidt å besøke noen andre topper i området, men valgte klokelig å spare krefter til neste dag, samt å spare føttene (nære på noen skikkelige gnagsår på helene igjen, før jeg hadde fått satt på gnagsårplaster på begge. Burde gjort det fra første stund i går.)

3,5 t på tur i dag. Totalt ca 6 t effektiv tid på ski på hele turen.

Var fornøyd med å ta denne toppen på ski, og med skiløype-runden kalt nr 4 Auversvatn (rødmerka) og evt overnatting på Tjørnbrotsbu, er det en behagelig runde. Det er jo snakk om noen kilometer totalt på denne toppen.

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper