World Wide Vikings - Turrapport

Tidspunkt: 29.07.2013

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Lom, Oppland

Med på turen: LivogKristen

Vi overnattet i bilen på Spiterstuelen. Vi møtte vår eldste sønn med familie der inne, de skulle prøve å bestige fjellet sammen med oss og Andrea. På kvelden og i løpet av natte4n regnet det og blåste mye. De lå i telt, men hadde det veldig bra likevel. Det skulle lette og bli fint vær dagen etter. Men vi våknet opp til Masse vind! De ville likevel prøve å gå oppover med oss. Med to bæremeiser og med minstemann på 1 år på ryggen og eldstemann på 3 år på beina, bar det oppover bakkene. Eldstemann gikk mange hundre høydemetre før han fikk litt hvile i bæremeisen en stund. Etter en skive og litt gotteri gikk han litt til, før han sovent i bæremeisen. På ca 1900 meter, ved foten av Svellnose ble vinden så sterk og det ble så kaldt, at de fant det uforsvarlig å fortsette med 2 barn i bæremeis. Det ble for kaldt og de snudde. Vi gamlingen fortsatte oppover bakkene i motvind og med kuling i kastene. Noen steder var det så sterke kastevinder at jeg ble blåst sidelengs og jeg var derfor litt utrygg da vi passerte beltet mellom de to breene. Vi traff mange, som hadde snudd pga. vinden, men vi fortsatte. Fikk fantastisk utsyn over Styggebreen med brelaget fra Juvasshytta, som sneglet seg over breen. Fantastisk ved beltet der du ser breer på begge siden av eggen. På toppen lå tåken, men et stykke oppe i siste bakken, lettet tåken et øyeblikk og vi fikk vi glimt av hytten på toppen. Pause i le for vinden på utsiden av hytten før vi returnerte. På vei ned Svellnose ble det nesten vindstille og turen ned igjen gikk vi med delvis sol og nesten uten vind. Flott tur, men vinden og tåken ødela. Vi må nok opp en gang til i godvær. Etter en "kattevask" på toalettet på Spiterstulen, kjørte vi til Lom og kjøpte brød og gotteri.
I boken "Norske Kremtopper" står det om Blåhøe/Jetta. Det er et fjell med et Telenortårn der en kan kjøre helt opp. Vi bestemte oss for å kjøre opp til toppen, som jeg har kikket på mange ganger, når vi har kjørt oppover og nedover E6. Vi ønsket også å se om det gikk an å overnatte et sted ved vannet på veien opp dit. Kjørte til Vågå og fulgte skilting. Betalte kr 50,- i bomavgift og kjørte på en mer eller mindre bra/dårlig grusvei til toppen. Laget middag og spiste middagen vår med den mest fantastiske utsikten over Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell. Det er nesten utrolig!!!! Bildene fra stedet ble litt mørke pga. mørke skyer og at kl var 20.00. Litt kald vind og småutrygt for regn gjorde at vi spiste middagen i bilen. Kjørte ned igjen til en utkjørsel rett før rasteplassen, med bord og benk, ved vannet. Her rigget vi oss til for natten. Nydelig overnattingsplass!

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper