World Wide Vikings - Turrapport

Tidspunkt: 11.07.2013

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Gausdal, Oppland

Med på turen: Annar

Dag 1: Kjørte hjemmefra til Heggenes i Øystre Slidre. Tok her av mot Robøle / Yddin. Bomveg kr. 50. Kjørte inn til den nedlagte hytta Storeskag, som ligger rett syd for Skaget (1686 moh). Gikk herfra til Haldorbu (selvbetjent DNT); en lett flat tur på 9,7 km.På Haldorbu fikk vi etter hvert selskap av et hyggelig danskt ektepar og en nederlansk familie (bosatt i Norge).

Dag 2: Våknet til en skyfri, varm og vindstille dag. Alt lå derfor til rette for dagens topptur. Fulgte turstien mot Skriurusten (Selvbetjent DNT). På sydsiden av Søre Langsua (1520 moh) gikk vi forbi Vesterheimsbua, som er en av mange åpne hytter som allmenningen har her i Huldreheimen. Disse hyttene kan benyttes av alle. Et flott tilbud. Vi parkerte sekkene nord for Massingtjønn i dalen mellom Søre og Nordre Langsua. Herfra gikk vi rett opp lia mot toppen av dagens turmål.Tungt i sommervarmen, men vi fikk lønn for strevet. På toppen var det en uttrolig utsikt mot Jotunheimen i nord og vest og Rondane i øst.
Da vi kom ned igjen til sekkene ved Massingtjønn, valgte vi å runde rundt på nord og vestsiden av Søre Langsua. Kom ned i Langsudalen helt i syd ved vannskillet. Måtte sno oss mellom mye vierkjerr etter hvert. Det hadde trolig vært smartere å følge turstien tilbake til Vesterheimsbua og gå stien på sydsiden av Søre Langsua til vi kom på turstien ved Plankebua.
Gikk ut på turstien syd for Marsteinhøgda. Fulgte denne til vi kom inn på turstien som går mellom Storeskag og Skriurusten. Fulgte denne til bilen ved Storeskag. Da var vi slitne etter en lang og varm dag i fjellet. GPS'en viste at vi hadde gått 22 kilometer siden vi startet på Haldorbu.
Nina var med på turen.

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper