World Wide Vikings - Turrapport

Publisert 27.07.2012 kl 23:13 av Bberg
oppdatert 28.07.2012 kl 00:19

Tidspunkt: 26.07.2012

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m, UZJglwlz 1m i Dovre/Lesja/Oppdal/Sunndal, Møre og Romsdal/Oppland/Sør-Trøndelag

Med på turen: Bberg, Snila

Dato: 25. til 27. juli 2012.

Kjørte til Hjerkinn. Tok buss inn til Snøheim og startet turen til Snøhetta kl 13.15.

Snøhetta:
Fulgte merka løype hele veien. Fra Snøheim bør man ta til venstre rundt vannet, da det er en stor bekk på høyre side som kan være vanskelig å komme tørrskodd over. Stiene kommer sammen lengre fram. På toppen har man god utsikt til blant annet Trollheimen og Rondane. Fortsatte bortover eggen og ned på den andre siden. Her var løypa mer utfordrende, med store steiner i ei svært lang steinur. Gikk stort sett i stein helt fram til bunnen av dalen. Var framme på Åmotdalshytta, 1304 moh, ca 20. 30. Selvbetjent hytte med 30 sengeplasser. Mye folk i marka på denne tiden, men vi fikk sengeplass på rommet "Storskrymten".
Total tid: 7 timer med pauser.

Storskrymten:
Startet kl 8.00 fra Åmotdalshytta og fulgte stien ved Åmotsvatnet mot Grøvudalshytta i 1,5 - 2 timer til veiskillettil Skamdalsetra. Her tok vi av stien og gikk strake veien nordover. Vi gikk over en høyde, og ned til det nordligste vannet. Her var det voldsomt med stein, en bør derfor holde seg i høyden til man kommer til enden av vannet, før man går ned. Øverst på eggen lå det en del snø, noe som gjorde at vi valgte å gå opp ca midt på. Her gikk vi i snø opp til vi traff steinura. Store steiner og litt kronglete å gå opp. Etterhvert ble stigningen slakkere og her gikk vi oss på en liten flokk med villrein. Etterhvert så vi varden og kassen med trimboka. Endelig toppen av Sør- Trøndelag, 1985 moh! Fin utsikt til blant annet Litlskrymten på 1961moh, Snøhetta, Trollheimen og Rondane. Vi fikk sol på toppen og kunne nyte utsikten før vi satte kursen tilbake. Holdt mer til høyre og fikk et slakkere parti ned før vi møtte snøen igjen. Klok av skade gikk vi rett oppi høyden på den andre siden og holdt den før vi gikk over, istedet for rundt. Kom ned på stien ved skiltet igjen, og fulgte stien tilbake til Åmotdalshytta.
Total tid: 9 timer. 4 timer og 40 minutter opp, 3 timer og 50 minutter ned.

Vi overnattet til neste dag og satte kursen hjemover, via merket løype ved foten av Snøhetta. Brukte 4 timer og 15 minutter til Snøheim. Buss tilbake til Hjerkinn kl 13.30.

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper