World Wide Vikings - Turrapport

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Røros, Sør-Trøndelag

Med på turen: Bberg, Snila

Dato: 10. juni 2012.

Dagstur. Dagen etter "Jenterittet 2012" bestemte vi oss for å forsøke å nå Røros kommunetopp Storviglen. Været var overskyet med lavt skydekke da vi kjørte fra Røros sentrum og til Feragen. Vi fulgte grusveien til vi kom til et skilt mot venstre hvor det stod Ljøsnåvoll. Her parkerte vi og startet den første delen av turen på sykkel i skiltets retning. Syklet i 55 minutter til vi kom til Ljøsnåvollen, 1,2 mil fra parkeringsplassen. Hytta var stengt, men en hyggelig dame var der for å vaske til hytta åpner 23. juni. Fikk retningstips av henne før vi fortsatte turen. Fra Ljønåvollen fulgte vi TT-merket sti til over tregrensa. Været letnet og vi hadde sol og lettskyet vær. Over tregrensa var det slutt på bar bakke og vi gikk resten av veien på snø. Her var det tungt å gå, og tida gikk fortere enn vi hadde planlagt. Fulgte merkinga forbi noen tjønner på venstre side. Tok ut kompasskurs her, da det var tåke slik at vi ikke så toppen av fjellet. Gikk til det nesten begynte å "gå nedover" før vi tok til høyre og fulgte ryggen opp mot toppen. Tåken letnet og vi fikk sol fra skyfri himmel. Til vår store overraskelse var vi 100 meter unna varden. Matpause og fotografering. Fin utsikt mot Sylan i nord og Femunden i sør. Gikk sørover på Viglen før vi gikk på skrå ned mot merkinga igjen. Har var det brattere og mer ur. Fulgte merkinga tilbake til Ljøsnåvollen og siste del av turen på sykkel tilbake til Feragen.

Total tid: 8:35.

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper