World Wide Vikings - Turrapport

Fet skitur og morsom egg

Publisert 03.06.2012 kl 21:56 av mob
oppdatert 03.06.2012 kl 22:08

Tidspunkt: 02.06.2012

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Evenes, Nordland

Med på turen: mob

Hadde Ingar på besøk i Harstad og da var selvfølgelig en kremtur på planen. Var fortsatt nok av snø i nord selv om kalenderen sa juni, så da ble valget lagt på ski i stedet for klatring opp Stetind og andre fælmorsomme fjellvegger...

Litletind hadde jeg ikke vært på før, så da dro vi dit. Fant en parkeringsplass ved en gård i Dragvika der turlaget hadde satt opp skilt til en post mellom Stortind og Litletind.

Var strålende sol, grønt og fint der vi startet så vi tok skiene på sekken og plastskoene på beina og tusla oppover jordet og videre på den utmerkede stien oppover mot den etterlengtede snøen. Snøen fant vi etter ca 400 høydemeter og da kunne vi endelig ta fatt på skituren opp. Litltind kom snart i siktet.

Vi dura rolig oppover på nydelig skiføre opp til Holla som ligger mellom Litletind og Stortind. Derfra var normalruta en slak sløyfe opp forbi til nordsiden av Litletind. Men tålmodigheten vår var ikke på plass så vi sikta oss likegodt rett på en egg som gikk sørfra og som så morsom ut. Den viste seg å bli sabla luftig, bratt og fin. Takket være glimrende snøforhold og uten fatale fall ble det en morsom egg - riktignok uten ski de siste 50 høydemetrene. Hadde hjertet i halsen et par steder ettersom en liten sklifeil hadde vært det siste vi hadde gjort, men som vanlig gikk det utmerket rake veien til topps.

På toppen nøt vi et fabelaktig panorama over nesten alt av fjorder, byer og fjell Nord-Norge kan by på. Vi nøt utsikten lenge før vi våget oss samme egg tilbake igjen til skiene som endelig kunne festes på igjen for en herlig Telemarkskjøring ned igjen brattsida.

Vel 6 timer etter start var vi dessverre nede igjen, men med et stort glis om kjeften.

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper