World Wide Vikings - Turrapport

GPSen ligger igjen i næheten av toppen!!!

Publisert 28.01.2012 kl 17:40 av sola19
oppdatert 30.01.2012 kl 23:37

Tidspunkt: 28.01.2012

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Ullensaker, Akershus

Med på turen: Rotta, sola19

Dette var beskrevet som en kjapp 15 minutters tur, så vi tenkte vi skulle ta den først før vi satte kursen mot større høyder. Vi kjørte E6 nordover fra Oslo og tok av på avkjørselen mot Dal og kjørte fra Dal sørover mot Nordkisa (hadde egentlig tenkt å kjøre fra Nordkisa mot Dal, men avkjørselen på E6 kom litt brått på, så vi kom litt langt nord). Fulgte 500fjell sin rapport og tok av til venstre rett før Kopperud gård, og hadde tenkt å følge denne veien til endes. Uheldigvis så må det ha vært veldig sterk vind i området nylig, for rett etter siste hus så var veien stengt av flere store vindfalne trær. Vi måtte parkere bilen og ta på oss skiene. Det var ikke mulig å passere trærne uten å klatre over dem, så vi tok veien over jordet til venstre gikk gjennom relativt tett skog ett stykke før vi kom til veien igjen. Det var masse nysnø, så det ble brøyting av løyper. Det var ikke lenge før veien igjen var sperret av falne trær, og vi måtte flere steder snirkle oss ned i tette plantefelt for å komme videre, så farten var ikke veldig stor. Det har tydeligvis blitt laget flere skogsbilveier i det siste, for vi kom til ett kryss der det var tre muligheter. Vi valgte å holde rett frem, men fant etterhvert ut at vi skulle ha holdt til venstre isteden. For å komme på rett kurs kjempet vi oss igjennom et særdeles tett plantefelt, men belønninga var verdt det for på andre siden fant vi en tretåspett som var ivrig opptatt med å finne seg mat. Gikk opp ei bratt kneik til ett hogstfelt med ett stort tretårn, og der var det en liten spurveugle som holdt øye med oss fra toppen av ett tre og lurte på hva vi drev på med. Etter høgstfeltet begynte moroa, her hadde vinden gjort skikkelig ugang og store trær lå veltet hulter til bulter dekket av masse snø. Vi tok av oss skiene og begynte å kravle over og under trær dekket av snø. Det var god trim og tok lang tid å komme seg fremover. Tilslutt kom vi til toppen med en liten varde med hestesko. Fikk tatt de obligatoriske bilder og lagt GPSen i sekken før vi gikk ned til skiene igjen. Fant en litt enklere vei ned igjen til skiene og begynte å gå ned mot plantefeltet. Skulle ta opp GPSen for vi ville finne en alternativ vei utenom plantefeltet, men da så jeg at sekken hadde åpnet seg og GPSen var borte.... Vi trålet sporet vårt til bake til toppen og brukte lang tid på å lete, men i løssnøen var det umulig å finne den igjen, så hvis noen finner en Garmin Oregon 450 GPS, i nærheten av Hasleråsen, så er det min:( Gikk da samme vei tilbake og etter ganske nøyaktig fire timer var vi tilbake ved bilen. Ble ikke flere turer denne dagen.

Annonsere her 980 x 100 px

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper