World Wide Vikings - Turrapport

Tidspunkt: September 2010

Topper besteget på turen: UZJglwlz 1m i Tysnes, Hordaland

Med på turen: Astrid-SA, Knut-SA

22. september 2010. Etter turen til Varden på Huglo tidligere på dagen reiste vi tilbake til Tysnes. Først besøkte vi det gamle handelsstedet på Årbakke og så bautasteinene som antagelig har stått der i 1500-2000 år. Fin informasjonstavle.
Ut på ettermiddaggen hadde vi avtale med Ronny som Knut ble kjent med under Elbrus tur i juli. Ronny bor på Tysnes, og hadde sagt seg villig til å skysse oss ut til Seløya. Det ble en flott tur inn Skjeljaviksundet, ut Skorpesundet, forbi Flornes inn til vestsiden av Seløy hvor vi fortøyde båten like ved kraftlinjen som går over øyen med master på toppunktet. Under båtturen så vi skarv og mange hegrer. Havørn er og vanlig å se i området, men vi så ingen denne dagen. Det er ikke mer enn noen hundre meter fra sjøen opp til toppen, men turen ble likevel strevsom pga meget tett og skog og kratt. Sti fant vi ikke, bare massevis av hjortestier på kryss og tvers i området. Der hvor det er mye hjort er det også mye flått! Det fikk vi erfare da vi kom hjem og mått plukke av oss flått som hadde satt seg fast både på armer og bein selv om vi gikk ganske påkledd i terrenget. Fin utsikt fra toppen inn mot Rosendal, men Melderskin lå i tåke. Retur på utsiden av Skorpo og hjemreise til Bergen over Lukksund bro gjennom Fusa med ferge Venjaneset-Hatvik.
GPS: 3.14583 66.47534.

Overskrift:

Turrapport:

Endre turrapport

Registrer ny topp (i Norge)

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

Fylke/kommune:

Navn på topp:

Høyde (m.o.h.):

Primærfaktor:
  (fyll ut primærfaktor dersom du kjenner den)

GPS koor. (UTM):

Velg bilde:

Dato bildet er tatt:

Bildetekst:

Søk i alle norske topper