p.f. 1 m

Styggedalstindene
(Skrevet av Knut-SA 07.07.2010)

Tur foretatt: Juli 2010. Andre på toppen: Astrid-SA

3. juli 2010 Knut. Forsettelse av rapport, se Sentraltind. Vi gikk fra Sentraltind ca. kl. 1645. Nå var det blitt mer og mer dyp snø og delvis is i terrenget som i betydelig grad vanskeliggjorde resten av turen. Fjellet og steinene ned fra Sentraltind er kledd av svartmose som var blitt ekstremt glatt av nedbøren. Nedstigningen fra Sentraltind ble den desidert vanskeligste delen av turen. Start ca. kl 1640. Ruten ned fra Sentraltind mot nord går stupbratt nedover på nordsiden av toppen. Lenger nede støtte var det litt mindre bratt, men her støtte vi på is og glatt fjell på nordsiden. Vi måtte sikre, og brukte lang tid nedover. Enda lenger nede ble det en lang rappell ned til bunnen av skaret mot Styggedalstindene. Så var det å vasse i dyp og bløt snø bortover eggen mot Styggedalstindene. Da vi nærmet oss Vestre valgte vi å gå ut på en lang og bratt snøflate sør for toppen, og fulgte denne østover og etterhvert nordøstover opp på ryggen. Vi kom opp på ryggen knappe 100 m øst for Vesttoppen, og gikk lett opp til Vesttoppen forbi et smalt, lite klyveparti. Oppe på Vesttoppen kl. 1940, etter å ha brukt ca. 3 timer fra Sentraltind.Så var det lettgått, men fortsatt mye snø bort til Østtoppen. Like vest for denne er det et bratt, men kort klyvepunkt fra øst som vi slapp oss ned fra. Vi var på Østtoppen kl 2050, og der møtte vi 6 ungdommer som hadde gått opp Gjertvassbreen tidligere på dagen. De hadde planer om å gå samme tur som oss i motsatt retning.
GPS Vesttoppen: 4.41125 68.15101 GPS Østtoppen: 4.41480 68.15029
Vi overveide å overnatte på Østtoppen, men etter å ha sjekket værmeldingen som lød på regn og tåke dagen etter bestemte vi oss for å fortsette turen nedover. Været var nå blitt bedre og det var til og med glimt av sol! Vi fulgte sporene i snøen meget bratt ned mot Gjertvasskardet, og sikret på de bratteste partiene. Sporene gikk tvers over en stor bresprekk som alle heldigvis hadde unngått! Vi krysset videre nedover i dyp snø mellom bresprekker til vi var trygt nede på Gjertvassbreen og fortsatte inn til overnatting på fast land litt sør for 1838 toppen. Framme ved teltplassen kl 2315 idet solen var i ferd med å gå ned med en fantastisk flott og rød himmel i vest. Posemiddag ved midnatt. Deretter rett i soveposen i mitt Hilleberg Akto enmannstelt hvor det var bra plass for to personer. Da hadde vi vært på tur i 18 timer fra Turtagrø! Ut på natten fikk vi selskap av turfølget vi traff på toppen, som klokelig nok hadde returnert istedenforr å fortsette til Sentraltind. Dagen etter var det hjemtur (4 timer) vestover mot Styggedalen og Helgedalen.