p.f. 1 m

SISTE TOPP I OPPLAND
(Skrevet av TERJE-S 15.09.2008)

Tur foretatt: September 2008.

Jeg parkerte 1,7 km før Gjendesheim (avgift 50 kr pr dag) og gikk ned til Gjendesheim. Her tok jeg båt over til Memurubu. (billett kr 100) Jeg leide meg ei seng ved Memurubu turisthytte for kr 210,- Det var veldig mange gjester ved turisthytta. De fleste skulle gå Besseggen. Det var flere hundre som gikk Besseggen neste dag. Det var ca 60 stk som skulle til Surtningssue, derav 40 stk var fra Veidekke as i Oslo. (Jeg møtte dem på tur ned) . Jeg snakket med resepsjonisten ved turisthytta, og han sa at merkinga til Surtningssue begynte å bli dårlig. Det var søkt til fylkesmannen om å få remerke rutene men det var ikke gitt tillatelse ennå. Jeg startet turen tidlig lørdag morgen. Værmeldinga fra yr.no var sol og atter sol, og dette stemte 100%. Det var litt morgentåke men den forsvant da sola kom. Det var skiltet to ruter til Surtningssue, ei over Raudhamran og ei opp Memurudalen. Jeg valgte ruta over Raudhamran på tur opp. Det var ikke merket , men det gikk en del stier opp til fjellet sør for Hesttjønne. Her startet det varding mot Raudhamran. Oppstigningen mot Raudhamran var skikkelig rødmerket, jeg tror det må ha vært noen som har hatt med raudmalig på egen hånd. På vestsiden av Raudhamran forsvant raudmalinga og det var bare å begynne å speide etter varder. For meg så det ut som om det var bedre å gå oppover Hestdalen på østsida av Raudhamran men det var ingen merking i den retningen. Jeg kom inn på vardinga fra Memurudalen og kom opp til ei vakker nyrestuarert steinbu nesten oppe på toppen. Her var det nytt panel og ny dør, samt sengeplass for to stykker. Døra gikk ikke igjen skikkelig, men det var noen som skulle reparere døra. Fra steinbua var det ei snøflate med stigning opp mot toppen. På toppen som ligger rett over breen var det en fantastisk utsikt i alle retninger. Det var en trigpunktbolt på toppen. Det har ikke vært noen gode vardebyggere her. På grunn av litt stress med båtavgangen fra Memurubu gikk jeg ikke innom sørtoppen. Jeg gikk ned Memurudalen tilbake. Dette var en meget vakker tur langs elva. Stien her var meget tydelig og vil nok ikke forsvinne på ei stund. Nede ved brygga på Memurubu var det så stor trengsel for å komme med båten at kapteinen vurderte om han trengte nervetabletter. Det ble ikke plass til alle, men selskapet kom med enna en båt som vi møtte på tur innover mot Gjendesheim. Denne båten gikk så raskt at den tok oss igjen før vi kom til kaia. så alle kom fram samtidig. Det virker som det er meget god service på disse båtene.