p.f. 1 m

Ufrivillig moskus-safari og kremtopp!
(Skrevet av mob 26.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Etter å ha vært på Sølnkletten før på dagen kjørte jeg til Dovre og fant en teltplass rett under Snøhetta. Jeg tok base-camp rett innenfor bomveien til Svånådalen. Der koste jeg meg i 25 grader på kvelden med kremutsikt mot Rondane, Sølnkletten og selvfølgelig Snøhetta og Storstygge Svånåtinden rett bak. Noen moskuser kunne også observeres på trygg avstand via kikkerten. Fant ut at livet slettes ikke var så verst sett derfra...

På kvelden kjørte jeg også en tur med bilen ned mot Hjerkinn og ble stående lenge å se på en moskusfamilie som beitet på andre siden av elva rett ved veien. Flotte dyr.

Men Storstygge-svånåtinden var målet denne gang, så da jeg våknet kl. 7 av steikende sol på teltet. Pakket sammen teltet i hurten og sturten og satte meg på sykkelen innover Svånådalen. Planen var å sykle de ca 7 km inn til Maribu, sette fra meg sykkelen der og gå over brua over elva Svånå.

Men etter en km sykling lå det plutselig en diger moskus og sperret veien. Heldigvis var jeg i en motbakke og fikk stoppet i tide. Jeg rygget noen meter tilbake og så sto vi og så på hverandre en stund. Etterhvert reiste han seg opp og beveget seg noen meter ut av veien. Han flyttet seg såpass langt at jeg og en annen morgensyklist turte å sykle forbi. Mr Moskus likte nok ikke å bli forstyrret på morran, så snøftet litt mot oss før han tuslet litt videre ned i dalen. Pokkern at kameraet var blitt ødelagt akkurat nå, så fikk kun dårlige bilder via mobilen.

Inne ved Maribu spiste jeg frokost, mens jeg så ruta opp mot Storstygge-Svånåtind og betraktet en moskusfamilie på 4 som sov i snøen. Problemet var at de sov rett ved brua jeg skulle over. Lurte lenge på om jeg skulle vade elva et annet sted, men så ingen enkle plasser og listet meg over brua uten at de oppdaget meg. Hadde vinden mot meg heldigvis. Tok en liten omvei for ikke å forstyrre morgenduppen.

Etter å ha krysset brua prøvde jeg å holde meg i åpent lende, så jeg ikke skulle overraske noen moskus bak en haug eller noe. Men plutselig så jeg noen hårtuster stikke opp bare 25 meter unna. Der var det en luring som hadde lagt seg godt til en grop tydeligvis. Heldigvis var det en skikkelig B-Moskus så jeg klarte å rygge og gå en omvei uten at han enset meg.

Så kunne jeg endelig konsentrere meg om dette fine fjellet. Jeg gikk på venstre siden av Svånå rett mot Sør-øst-ryggen til Storstyggen. Fint terreng å gå i og kremutsikt mot Snøhetta-massivet på høyre side hele tiden. Når man kom litt opp i høyden så jeg også Snøheim. Dette var heldigvis moskusfri sone så kunne konsentrere meg om utsikten ellers.

Når jeg kom opp på ryggen før Storstyggen var det bare å klyve den bratte ryggen til topps. Jeg fant ut at det var best å følge ryggen lengst mulig til høyre mot breen. Der var det ikke løs stein og dessuten mer morsomt og luftigere. Det var imidlertid en del sva her som sikkert kan være glatt i dårlig vær. Gikk greit å klyve opp her uten spesielle problemer.

Vel oppe var det plutselig helt flatt og tuslet de få metrene bort til den store varden. Her åpnet panoramaet seg i hele sin prakt. Så absolutt alle fjell sør for Trondheim tror jeg. Når så en ørn kom seilende rundt meg (med en sinna ravn i hælene) var det rimelig perfekt. Koste meg med matpakka her oppe ca 3,5 timer etter jeg gikk fra Maribu.

Gikk rolig samme vei ned igjen. Et stykke ned møtte jeg en som skulle fiske her oppe. Han fortalte at moskusen nå lå rett ved brua på motsatt side (altså ved sykkelen min). Så jeg valgte da, som han, å vade Svånå mye lenger oppe (på flata) slik at jeg slapp å bruke brua. Gikk greit å vade elva og egentlig godt å få kjølt ned beina i varmen også.

På vei ned mot Maribu studerte jeg moskus-banden på god avstand via kikkert. Jeg fant ut at de lå en del metre langs elva sør for sykkelen. Så klarte å få fatt i sykkelen uten å forstyrre dem. Ettersom de lå rett ved veien nedenfor brua tok jeg sykkelen over skuldra og gikk en omvei i myra ned mot Maribu.

Så syklet jeg opp til bilen igjen uten å møte flere kamerater av dem. For en topp og for en tur! Atskillig morsommere enn å gå stien opp til Snøhetta ihvertfall. Moskus-safarien spritet ihvertfall opp en ellers litt kjedelig del av turen. Ikke trenger jeg å kjøpe meg en moskus-safari heller...

Da er alle kommunetoppene i Oppland tatt. Den beste turen til slutt tydeligvis.