p.f. 1 m

Urdadalstraversen + Semeltinden
(Skrevet av JoSo 02.05.2011)

Tur foretatt: April 2011.

30.4.11:
Andreas og jeg møttes til frokost på Spiterstulen lørdag morgen. Hytta var inne i sin siste helg før 3 ukers periode med stengt hytte (og vei), og gjestene besto stort sett av et privat bursdagsselskap denne siste helgen.
Vi satte avgårde sørover Visdalen litt etter 9.00, og til tross for lite snø i starten var vi inne ved foten av Urdadalsryggen ganske kjapt.
Grei bakke med skiene på bena et langt stykke oppover, men etterhvert måtte skiene bindes på sekken, og dermed bar vi de til vi var over hele traversen; rett etter Søre.
Vi tok en pause ved den skjeve varden på Store før vi fortsatte på en etterhvert kvassere rygg.
Noen få enkle klyvepunkter bortetter ryggen, men det mest utsatte punktet kom like etter Midtre. Her gikk det helt greit å klyve både ned i et skar og opp igjen på sørsiden, men vi slengte ut et tau mest for å heise ski og sekker opp fra skaret. Selv valgte vi å klyve opp usikret.
Like forbi Søre tok vi igjen på skiene. Rant ned på høyden på vel 1650 moh mellom Urdadalsryggen og Semeltinden, gikk på ski opp til det ble både bratt og hard snø. Til topps på Semeltinden til fots, men det ble ikke nødvendig med bruk av stegjern. De fikk ligge urørt i sekken hele denne dagen, også over Urdadalstraversen. Semeltinden var en utrolig flott topp med formidabel utsikt ved varden!
Returnerte i et flott kveldslys til Spiterstulen og en enkel & improvisert middag som vi spiste på kjøkkenet... Hytta ellers var okkupert av de glade bursdagsgjester!

Turen tok 10 timer t/r Spiterstulen - 30 kilometer t/r - Total stigning: 2110 meter.
Med på turen: Andreas Dale fra Oppdal / Oslo.