Andørja
Ibestad
Troms
Kremtopp og nordens høyeste punkt på øy
(Skrevet av JoSo 04.08.2009)

Tur foretatt: August 2009. Andre på toppen: Anneli

2.8.09:
Her kom vi egentlig en uke for tidlig, for neste søndag (9.8.) arrangeres en konsert på denne toppen! (se www.tindekonsert.no).
Prioriteringen med å besøke toppen i dag sier seg imidlertid selv: Sol fra skyfri himmel og en av de varmeste dagene hittil denne sommeren her i nord!

Kom fra Salangen etter R84, så inn på R848 over Mjøsundbrua til Ibestad & øya Andørja. Kjørte videre på den noe smalere veien ved Ibestadtunnelen til Engenes i nordvest og videre helt inn til enden av Straumbotn.
Ved et gammelt grustak noen hundre meter før veis ende starter en godt merket sti opp gjennom skogen på venstre side (nordsiden) av bekken. Det er røde markeringer både på steiner, trær og til og med røde trebrikker hengende fra trærne.
Ved ca. 250 moh krysser stien bekken og og en noe dårligere merket rute følger på høyre side av en mindre bekk som kommer fra det store kvelvet rett vest for toppen. Her valgte vi å forlate ruta (som uansett var vanskelig å se) og gikk inn i kvelvet, videre i sørlig retning inn på ryggen mot toppen ved høyde 1033 moh. Herfra lett vandring opp ura til varden hvor det er ligger en besøksbok i en blågrønn boks.
En utrolig flott topp som kanskje går av med seieren om å være den flotteste kommunetoppen i Troms! Det ble en times pause her... Vindstille og utrolig varmt!
På returen gikk vi ryggen ned på nordsiden av Innerholvatnet og videre rett nord til vi fant stien som ble fulgt på oppturen. Denne ruta er rødmerket og vardet, men det er en strekning på ca. en kilometer på rundt 500 moh som er dårlig markert. Ruta vi valgte opp er like bra som den vi valgte ned.
God tid i dag så vi brukte vel ca. 6 timer t/r + 1 time på toppen.