Austra
Leka
Nord-Trøndelag
Nord trøndelags flotteste utsikt.
(Skrevet av Inger Lise 23.06.2007)

Tur foretatt: Juni 2007. Andre på toppen: Otto

Kjørte rv. 771 til sør Gutvika og videre mot nord-Gutvika. Tok til høyre i en sving rett sør for fjellet og før vannet. Kjørte ca 300 m langs jordet og til en liten p.plass ved bekken. Gikk inn gjennom skogen og traff på stien som vi fulgte opp til bart fjell. Lett å gå på alle svaene oppover. Vi passerte et lite skar og fortsatte opp til toppen. Varde med boks uten bok. Flott utsikt mot Vega og 7 søstre i nord. Kjempe-vær. Ps Leka kommune kunne hatt et skilt i starten.
Tid 2 timer t/r.

Fulgte skilt Nord Gutvika, kjørte 4,2 km i krysset ved fergeleiet. Tok av til høyre i en sving. Kjørte langs et jorde 350 m. Parkerte ved en lomme der. Gikk til venstre gjennom skogen mot svabergene. Flott å gå opp der. Over et lite skar og opp mot toppen. Stor fin varde med boks UTEN bok. Fin utsikt mot Vega, Syv søstre og Heilhornet. Strålende vær. Tid 1t 45 min t/r. ps vi synes Leka kommune kunne skiltet litt bedre i starten. Otto var med.