Jeløya
Moss
Østfold
Kort tur til toppen, men bortgjemt
(Skrevet av RF 04.08.2006)

Tur foretatt: August 2006.

Kjørte E6 ned til Moss, videre mot Jeløya og Jeløya kapell. Noen hundre meter bortenfor kapellet er det en stor p-plass. Går to brede og tydelige stier innover. Jeg tok den til venstre, men de møttes litt lenger inne.

Fant ut hvilken av åsene her som var høyest og gikk opp dit. Mange stideler her inne i skogen. Hold først til venstre, og etter noen få minutter går du oppover en rett sti med tett skog på hver side.
På toppen går det så en ny, tydelig sti bratt oppover åsen til venstre. På toppen deler stien seg igjen. Hold til høyre rundt svingen og et lite stykke nedover. Går da en tydelig sti ned til venstre, en rett ned, og en mindre tydelig sti inn til høyre. Velg denne til høyre og gå ut mot kanten av åsen. Der fant jeg de to boltene på toppen, i lyngen. Ser ut som om den lille forhøyningen rett bakenfor er litt høyere.
Ellers er det en fuglekasse i treet ved boltene.
Tror jeg brukte under ti minutter ned til bilen.