Ingøya
Måsøy
Finnmark
Øytopping i Måsøy..
(Skrevet av Otto 20.07.2011)

Tur foretatt: Juli 2011. Andre på toppen: Heidi, Inger Lise

19/7-2011 Vi kom fra ROLFSØYA til INGØYA i fønvind og flott vær. På kaia ventet Torleif som driver Ingøy sjøhus på østsiden av øya. Dette er litt av en perle med Norges nordligste skjærgård !! Egen havn med utleiebåter, røykeri, fyseri og flotte overnattingsmuligheter. Her fiskes storkveite og andre fiskeslag. Startet ettermiddagen med fantastisk god vill-laks middag spandert av verten. Vi spiste oss stappmette og avsluttet med kaffe og cognac hos han. Turen startet 23.30.. Vi kjørte !! til Vikran rett under fjellet. Gikk bratt opp langs bekken med godt drikkevann. Litt fotografering øverst i salen før vi fortsatte i lettgått terreng til den store og utrolig flotte varden. Her er boks med bok. Vi ble sittende en god stund og nyte midnattsolen. Så både rype og hare på returen. Gikk til sengs ca 02.00 i solskinn. Før vi forlot øya var vi innom den "fargerike" nærbutikken hvor vi nøt øyas beste ostekake. Med i bagasjen. hadde vi røykalaks fra Torleif. TAKK FOR OSS..
Lengde 5 km - Tid 1 time 30 min - 350 Hm - Luftlinje 2km.