Vaksdal
Hordaland
Skjerjavasshovden opp
(Skrevet av Valinaria 07.08.2010)

Tur foretatt: August 2010. Andre på toppen: OleRugeldal

Siste uken i årets sommerferie ble innledet med tur til kommunetoppen i Vaksdal - Skjerjavasshovden, mandag 2. august. Det var meldt solskinn, men solen holdt seg unna, og turen ble for det meste gått med grått skydekke over hodene våre.

Vi valgte å ikke ta turen via Fjellanger, men kjørte litt lengre opp i Eksingedalen, og til en anleggsvei som gikk opp fra Trefall (fantastisk navn forresten, høres ut som det kommer rett ut i fra Ringenes Herre...). Vi parkerte rett nedenfor demningskanten, og krysset lett over bekken. Her var det mye store og saftige blåbær!

Det går ikke merket sti i området, men her og der er det noen tråkk. Etter en liten feilnavigerering endte vi opp å gå inn et annet dalsøkk enn vi opprinnelig hadde tenkt. Vi oppdaget dette fort, men fant ut at det igrunnen ikke gjorde noe, da kunne vi heller legge opp til en liten rund-tur, i steden for å gå samme vei i begge retninger. Det ligger tre småtopper på rekke, med små dalsøkk i mellom - vi gikk da opp dalsøkket som lå mest mot sør. Her gikk vi litt på oppe langs fjellsiden, og litt nede i søkket, alt ettersom hva som var fornuftig.

Etter hvert kom vi oss til toppen av dette søkket, og fikk endelig Skjerjavasshovden i sikte (riktig nok ikke selve toppen helt ennå). Her måtte vi gå litt neover igjen, ned i ett tversgående dalsøkk. Vi gikk her et stykke mot nord, for å finne et best mulig punkt å starte oppstigingen av Skjerjavasshovden på. Vi valgte å gå opp der det kom ned en liten bekk - trolig kunne vi gått ennå lengre nord for en lettere oppstiging. Det var ganske bratt oppstigning, men på ingen måte hasardiøst, men man merket det på pusten :-)

Etter en del klyving, var det verste over, og vi gikk litt flatt innover til noen små vann. Krysset mellom disse, oog tok herfra siste del av oppstigingen - også her noe bratt. Så var vi på toppen. En fin varde, og bedre utsikt enn vi hadde hørt rykter om. Vi ble ikke sittende lengde, da det både blåste surt, og vi så at skodden kom trekkende inn fra vest. Rett ved toppen fikk Ole se en flokk på hele 10 ryper, Silje var litt treg av seg, og fikk bare med seg to stykker.

Vi tok en litt annen rute ned, - fulgte ryggen et et stykke mot nord, og fikk etterhvert god hjelp av en snøfonne. Vel nede i lien tok vi en velfortjent lunsj og kaffepause, før vi satte igang på siste del av turen - via dalsøkket som gikk nord for det vi gikk opp. Her fikk vi en flott opplevelse - en stor hare spratt oppp et par meter forran, og sprang/hoppet alt den orket forbi oss på ca 5 meters avstand.

Det var betraktelig lettere å gå ned dette dalsøkket, selv om vi også her rotet oss bort i litt ulent terreng. Vel nede til bilden hadde vi brukt ca 6 timer på turen, inkludert pauser. Gode og slitne da vi ankom Bergen ca 2 timer senere :-)