Sokndal
Rogaland
Flott turområde
(Skrevet av Finnfast 23.07.2010)

Tur foretatt: Juli 2010.

Vi valgte å gå den litt lengre veien fra Moi i stedet for å kjøre helt inn til Solli. Parkerte ved Lundheim Fokehøyskole og gikk derifra på turveg, forbi en slalåmbakke av heller tvilsom kvalitet, opp til Heiavatnet. Videre på truveg langs vatnet på høyre side og over en betongbro. Her begynte selve stien opp til Solliknuden. Først opp til Prestvatnet, over ei myr og videre opp til Bjørnstjørna. Opp fra Bjørnstjørna så vi toppen som lå ganske langt inne på heia, men det var lettgått og gikk rimelig kjappt unna. Flott utsikt når vi kom til toppen, men siden dette ble en litt sein kveldstur etter jobb kunne vi ikke sitte her for lenge. Sola nærma seg havet og vi ønskte å komme frem til bilen før det blei mørkt.

Samme vei ned igjen, og klarte akkurat å komme tilbake til betongbroa og turvegen før det ble alt for mørkt. Vel framme i bilen hadde vi brukt ca 1 time 45 min opp og noe mindre ned igjen. Åt en del blåbær på veien, men tror ikke en kan beregne særlig kortere tid. Flott natur på heia her, men fikk dessverre litt for lite tid til å nyte den fullt ut.

NB! Stien var godt merka hele veien og det var vanskelig å ta feil. Men det var til tider vanskelig å se hvor man burde sette føttene, da gresset hang over stien og skjulte underlaget. Uansett var det ikke verre enn at det gikk. Anbefaler fjellsko, da underlaget var rimelig vått og vi gikk over en del myr.