Sør-Aurdal
Oppland
Vassfare i strålende sol
(Skrevet av siroho 05.07.2010)

Tur foretatt: Juni 2010.

Etter en tur til Vikerfjell gikk turen videre oppover E16 mot Fagernes. Jeg tok av mot Hedalen og deretter til venstre, Vestsidavegen, så til venstre igjen mot Vassfaret. Bompenger kr 60,-. Kjørte innover til det sto et DNT-skilt til Storekrak. Parkerte ved brua over Urula og gikk vegen opp til Storekrak. Det var en del sauer i området og et sted hadde de lagt seg til for natten som brupoliti. Jeg måtte vekke alle og da ble styr, men jeg kom forbi dem til slutt. Jeg valgte å følge stien det siste delen opp til hytta. Jeg overnatten på hytta og var den eneste gjest den natta. Stille og rolig sted. Tidlig neste dag, som var like fin som den forrige tok jeg beina fatt opp mot Ørneflag som var godt synlig fra soveromsvinduet på Storekrak. Jeg fulgte blåmerket sti oppover. Tok av til høyre mot Vassfarekoia. Her var det så ny sti at det ikke var sti, men godt med blåmerker. Etter å ha rundet toppen på nordsiden gikk jeg rett opp mot toppen. En liten varde med bok. Fin utsikt til fjella rundt, selv om det var mange topper som var høyere enn Ørneflag, men dem lå i Flå kommune. På tilbaketuren valgte jeg å følge skrenten sørvest over. Jeg fulgte noen sauetråkk nedover og dem førte meg rett under skrenten og oversiden steinrøysa. En anderledes nedtur enn forventet. Jeg kom meg ned til slutt. Så på blåmerket sti tilbake til Storekrak. Det ble en overnatting til på Storekrak før jeg satte kursen mot Sognefjellet og brekurs. Da var det storinnrygg, hele 4 personer på hytta. Kvelden bød på naturens eget lysshow og noen skikkelig skurer. Tor med hammaren var ute på tur. Godt å være i hus. Ei flott hytte som jeg helt sikkert kommer tilbake til.