Snillfjord
Sør-Trøndelag
KART 1521 - IV (SNILLFJORD)
(Skrevet av TERJE-S 31.10.2005)

Tur foretatt: Mai 2003.

Etter et forferdelig regnvær om kvelden og natta, var det klarnet opp om morgenen.Det var litt skodde i fjellet, men det så ut som om den holdt på å lette.
Jeg gikk cirka en kilometer etter hovedveien fra parkeringen ved innkjøringen til Kudalen, for å komme meg over brua som går over Vutudalselva. Jeg fortsatte etter en sti langs elva. Planen var å gå innover til Damvatnet og videre til Gråurda. Men da jeg kom til Fjellbekken ble det stopp. Det var en voldsom vannføring i bekken etter regnet om natta, og fra snøsmeltingen lenger opp i fjellet. Det fantes ikke noen mulighet til å passere den frådende bekken. Det var meget bratt langs bekken og opp til fjellet, men jeg begynte å gå opp den veien. Til tross for at det var bratt gikk det greit å komme seg opp. Det var heldigvis ingen stup på veien opp. Da det begynte å flate ut oppe på fjellet, satte jeg ut noen steiner så jeg skulle finne rette veien ned tilbake. Jeg passerte et lite vann, delvis dekket av is ennå, og krysset Fjellbekken over ei tjukk snøbru, og gikk stort sett på hard snø opp til toppen.

På toppen var det bygd en varde og satt opp et skilt med Gråurda på. Det var også et trigpunkt der. (Det er det jo stort sett på alle toppene, selv om det ofte bare er jernbolten i fjellet som står igjen)
Jeg fulgte samme rute tilbake.