Rennebu
Sør-Trøndelag
KART 1520 - IV (TROLLHETTA)
(Skrevet av TERJE-S 30.10.2005)

Tur foretatt: Juni 2003.

Jeg kjørte til Nerskogen og svingte av til Svartdalsveien, som går til elva Minilla.
(Avgift kr 20,-) Jeg parkerte like ved elva. Jeg måtte ta av meg støvlene for å vade over elva. Jeg fortsatte videre etter en setervei som går til Svartdalssetra. Jeg fortsatte videre etter stien til Skriktjønnin. Litt før Skriktjønnin forlot jeg stien og begynte å gå mot Svarthetta. Det var en jevn stigning, men lettgått terreng. Jeg krysset den T-merkede stien som går mellom Gjevilvasshytta og Jøldalshytta. Jeg kom opp mot Sandtjønna i åttetiden på kvelden. Planen var å bestige Svarthetta på kvelden, men dessverre var toppen gjemt i tåke. Jeg bestemte meg for å slå opp teltet litt øst for Sandtjønna. Det var mye stein her, men jeg fant en grasbevokst flekk i fjellsiden ovenfor tjønna, som passet akkurat til teltet. Etterpå gikk jeg en tur til Litlsvarthetta (1241 moh.) Klokka var da blitt halvtolv på kvelden. Tåka hadde ikke lagt seg her, så jeg hadde god utsikt mot Jølvatnet.

Neste morgen når jeg våknet var jeg spent når jeg så ut av teltet. Tåka hadde heldigvis forsvunnet, og jeg forlot teltet og begynte oppstigningen til Svarthetta.Det var litt småbratt men ingen problem. På toppen var det en varde med et treskilt merket Svarthetta, og et trigpunkt. Det var også ei utskrevet trimbok der, så jeg skrev navnet mitt i permen. Det var over 1000 stykker som hadde skrevet i boka. Her hadde jeg god utsikt mot Trollhetta, den høyeste toppen i Rindal kommune. Jeg returnerte til teltet og tok samme vei tilbake.