Meldal
Sør-Trøndelag
KART 1521 - III (LØKKEN)
(Skrevet av TERJE-S 30.10.2005)

Tur foretatt: Juli 2003.

Hvis man går opp til Resfjellet fra sør bør man også ha kart 1520 - IV (Trollhetta) Jeg kjørte av en sidevei fra Å i Meldal mot Resvatnet. Jeg parkerte på en parkeringsplass og begynte å gå mot Snoensætra.Etter ca. 500 meter satte jeg kursen over Vidmyran. Det er et stort myrområde, men det var fint å gå der. Jeg hadde sett Resfjellet helt fra starten. Da jeg var ferdig med myrene gikk jeg mot det første
trigpunktet på Resfjellet på 1152 moh. Da jeg kom til dette trigpunktet var det satt opp en stor varde der med opplysning om at dette var toppen av Resfjellet. Men i følge kartene mine skulle toppen være ca. 500 meter lenger nord. Jeg fortsatte å gå nordover fra varden og gikk ca 500 meter, og riktignok der var det andre trigpunktet på 1161 moh. Her var det bare en beskjeden varde med noen få steiner. Da det kun er to trigpunkt på Resfjellet må jo dette være det høyeste punktet. Spørsmålet mitt er: Står toppvarden på feil plass eller er kartet feil?

På turen tilbake traff jeg en stor rein med svære horn , som nesten ikke ville flytte seg. Jeg gikk samme vei tilbake. Det var blitt kveld og tordenvær. Tidligere på dagen hadde jeg vært på Ruten i Hemne kommune. Neste dag sto Forolhogna i Holtålen og Midre Gauldal for tur.