Sunndal
Møre og Romsdal
KART 1419- I (STORSKRYMTEN)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: August 2003.

På denne turen bør man også ha kart 1519 IV Snøhetta.

Jeg kjørte inn til forsvaret på Hjerkinn, betalte kr 30,00, og kjørte inn gjennom skytefeltet til Snøheim.Derfra fortsatte jeg den T-merkede stien forbi Stridåtjønnin og videre over Larsstelet til Åmotdalshytta. Her var det ganske mye folk, men jeg fant meg ei seng og slo meg til her for natta. Prisen var kr. 145,00. Jeg skrev under ei godkjenning for å belaste kontoen, og ble belastet 3 mnd. senere. Jeg forklarte de andre på rommet at jeg hadde tenkt å sette vekkerklokka på ring klokka 5 om morgenen, og det var helt i orden.

Neste morgen var det dessverre lett tåke, men jeg satte kursen mot Storskrymten. Jeg gikk på merket sti langs Åmotsvatnet. Her var det noen som hadde slått opp telt, men det var ingen som hadde stått opp ennå.Når jeg passerte Drugshøtjønnin tok jeg av ved et stidele og gikk nord mot vann 1420 moh. Her var det ikke noen sti.Jeg fortsatte til et veldig lite vann nord for det førstnevnte vannet, og gikk opp ryggen til Storskrymten. Jeg så sola gjennom tåka men hadde ikke noen utsikt. På toppen hadde Storskrymten spaserklubb satt opp ei trimbok som jeg skrev navnet mitt i. Returen gikk tilbake til Åmotdalshytta. På turen hit traff jeg en far og sønn, som jeg hadde delt rom med. De var og så etter noen gamle stier som var nedlagt. Jeg gikk fra Åmotdalshytta og i retning Larstelet, men av en eller annen grunn tok jeg feil sti og havnet i Leirpullskaret. Det hadde begynt å regne kraftig så jeg bestemte meg for å fortsette til Reinheim. Da jeg kom til Reinheim høljet regnet ned så jeg droppet å besøke hytta, men fortsatte til Snøheim. Etterpå hørte jeg på nyhetene at det hadde regnet så kraftig at veien hadde rast ut i Drivdalen.