Vinje
Telemark
årets skitur for voksne gutter
(Skrevet av rune 07.05.2010)

Tur foretatt: April 2010.

Hvert år, gjennom mange sesonger, har vi vennene - en gang gutter, nå godt voksne menn og nyslåtte bestefedre i 50+, avsluttet skisesongen i fjelllet sent i april . Men, etter å ha blitt smittet av WWV.basillen, har jeg de siste årene lurt inn noen kommunetopper på turene. "Vi må lære noe mer å kjenne enn nabolaget rundt Lerivassbu", har vært min dårlige skjulte begunnelse for å plusse på kommunetopper. Og - vennene lot seg overtale, også i 2010.
Etter en natt på Haukeliseter gikk vi om morgenen opp kvisteløypa mot Hellevassbu og dreide av fra denne på toppen, deretter over Mannevasstjønn og videre over tre nye navnløse tjern, før vi gikk opp på breen og dreide mot toppen. Det var sol, men blåste mye denne dagen, og det var hyggelig å grave grop og sitte å skravle om kunst og filosofi på veien opp, så Sandfloeggi og den komplette to-toppturen måtte vike for intellektuelt snikksnakk og soling i snøgrop.
Vi tok samme vei tilbake, og på ugreit føre var jeg feig nok til å beholde fellene på også nedover. Som alltid på godværsdager på denne tiden av året , var det råtten snø i lia ned mot Haukeliseter, men med armer og bein i behold, kunne vi fortjent fortære en tre retters middag ledsaget av en bærvin fra Seljord som slett ikke ødela dagen. Samværet med mine tålmodige turvenner Petter og Jan gjorde opplevelsen komplett.