Trysil
Hedmark
KART 2018 - II (ENGEREN)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: September 2004.

Jeg kjørte etter Rv 26 fra Jordet til Engerneset. Derfra kjørte jeg vestover langs Trysilelva. Fra denne veien gikk det en sidevei til Brunnsdalen. Det var en bom på denne veien som sto åpen. Jeg snakket med noen lokale jegere, og de sa at det var fritt for alle å kjøre denne veien. (Problemet med åpne bommer er jo at de kan være stengt med hengelås når du kommer tilbake, så jeg foretrekker faktisk veier med bomkasse for betaling) Jeg parkerte ved veiens ende.

Først gikk jeg gjennom skogen og opp til Litlskorhøa (990 moh) Jeg fikk følge av en ung harehund med radiosender på halsen, men den forlot meg da jeg startet oppstigningen mot toppen. Det var ganske steinete terreng opp mot Tverrfjellet. Dette var første dag i småviltjakta, så det var ganske mange jegere i fjellet. På toppen var det en varde og trigpunkt. Da jeg kom ned til bilen var eieren av harehunden og lette etter hunden. Litt senere på ettermiddagen traff eieren noen jegere som hadde sett hunden bare 200 meter fra veien, så jeg tror han fant igjen hunden. En som driver en nærbutikk ved Engerneset fortalte meg at på sommeren er det noen som selger rømmegraut på Tverrfjellsetra, så da må det være fint å legge turen innom der.