Rissa
Sør-Trøndelag
KART 1622 IV (ÅFJORD)
(Skrevet av TERJE-S 29.10.2005)

Tur foretatt: April 2005.

ÅRETS FØRSTE KOMMUNETOPP

Jeg kjørte sørover etter Rv 720. Jeg passerte Verrabotn, og da jeg kom til et skilt merket Alsetmarka parkering, kjørte jeg to kilometer inn til gården Fagerli. Like før gården er det laget en stor parkeringsplass.

Dette var andre gang jeg var i Rissa for å bestige det høyeste fjellet. For to år siden gikk jeg opp til Naglen på Olsøyheia, men listen min var feil. Naglen er det nest høyeste i Rissa (611 moh)

Jeg gikk på ski etter en vinterstengt vei fra Fagerli.
Det var en halvmeter med snø. Jeg gikk opp til Heitjønna (356) og videre opp på fjellet mot toppen. Her var snøen forsvunnet, så jeg måtte bære skiene mesteparten av veien. Som navnet på toppen sier, så var det ganske skurvete oppover her. På toppen var det en stor varde, trigpunkt og trimbok. Det var også informasjon om stedene rundt toppen. Nesten alle kommunetoppene i Fosen har informasjonstavler på toppen. Dette var en lett og grei topp å bestige. Det var merket sti fra Heitjønna til toppen. Dette var antagelig sesongens siste skitur.