Krødsherad
Buskerud
Elbrus opplevelse på Norefjell
(Skrevet av Toten 21.03.2010)

Tur foretatt: Mars 2010. Andre på toppen: Jølle

Værmeldinga meldte snøvær fra morgenen som skulle gå over til gråvær med 3 m/s vind . Tok sjansen på været og prøvde og finne fram til Gulsviksetra. Etter to forsøk fant vi ut at vi like godt skulle reise til Eggedal og opp til Tempelseter og ta turen derfra.
Værmeldinga var ikke mye feil med et stort unntak på vinden. Kraftig vind med snødrev og gråvær gjorde at sikten på turen opp mot toppen til tider var så dårlig at vi måtte stoppe opp og se oss godt om for og finne neste stikk langs "løypa". Fant etthvert allikevel fram til Høgevarde hytta. Plakater ved Tempelseter hadde fortalt at det var servering der på godværs helger. Med det været vi hadde var vi ikke mye optimister da vi prøvde døra. Men joda det var åpent og vi fikk oss både pølse og kakao inne i varmen. Takk til vertskapet for at dere holdt åpent for de eneste gjestene som kom denne dagen.
Fortsatt hadde vi igjen noen høydemeter før vi var på toppen og vi fulgte anbefalingen vi fikk på hytta og fulgte skiløypa noen hundre meter nordover til der den runder mer vest og tok av der. Fulgte kompasskurs derfra og opp ryggen. Sikten var nå under 20 meter og vi hadde ingen holdepunkter på hverken retning ellerstigning. Gleden var derfor stor da vi skimtet skiltet på toppen.
Samme utsikt som jeg hadde på Elbrus for 9 måneder siden! Altså null. Gikk en liten runde på toppen på de lokale knausene. Ikke noe smart for da vi skulle ned igjen hadde sporene våre blåst igjen og vi startet i en mer østlig retning enn det vi skulle. Fant heldigvis fort ut at det var mye brattere ned der vi var enn det vi husket fra turen opp. Fikk korrigert kursen og fant etterhvert den merkede skiløypa.
Skulle egentlig fortsette til Gråfjell, men med den minimale sikten var hverken fornuftig eller noen opplevelse. Med vinden i ryggen, skare/ isføre og store snødriver inne i mellom ble turen ned en utfordring. Etter noe knall og fall kom vi oss ned til Tempelseter igjen. Der var det strålende solskinn og nesten vindstille. 3 timer t/r med pause på Høgevarde hytta. Per var med

Ny tur i mars 2011 i forbindelse med tredje forsøk på og nå Gråfjell. Siden Jølle ikke hadde vært på denne toppen før gikk vi innom. En litt annen utsikt nå en forrige gang. Fikk sett skråningen vi var i ferd med å rote oss inn i forrige tur og det var en skremmende oppdagelse. Øvrig rapport om resten av turen under Gråfjell