Nes
Akershus
Skispor fra Kommunekoia
(Skrevet av 500fjell 02.03.2010)

Tur foretatt: Februar 2010.

26.02.10

Det snødde godt denne dagen jeg og pappa kom kjørende fra Asker. På søndag skulle jeg gå NM stafett i hundekjøring (ble sølv!) på Budor, men vi rakk en kommunetopp før det. :)

Kjørte opp den brøytede veien til kommunekoia (kr 20,-). Ta avkjørselen opp hit 10 meter før du krysser en bru om du kommer i fra vest. Tross stort snøfall brøytet vi (lett snø) oss fremover i skiløypa. Tok etter hvert til høyre der det stod et skilt mot Ekornholsætra 3km. Fulgte denne noen km, og tok en brå sving til høyre i neste kryss. Passerte sætra, og tok til venstre i neste kryss, fulgte skilting mot "Hælla", en hytte som vi passerte. Ved Hælla kom vi innpå en preppa skogsbilvei. Her tok vi til høyre og fulgte veien til endes der skiløypen fortsatte til Stormyra. Her stod et skilt med løypekart over området, satt opp av Sand IF. Tok til venstre i dette krysset, og til venstre i neste. Nå var det bare å følge løypa helt til siste skilting mot Ursknappen, hvor jeg tok til venstre ut i et eldre scooterspor, nå var det ca. 2-300 m til toppen.

Møtte selveste Tore Enger, en mann som dominerte besøkshyppigheten i boka på toppen. Hadde litt utsikt mot vest og øst. Etter en matbit gikk vi omtrent samme vei tilbake bortsett fra at vi fortsatte på bilveien ved Hælla ned til bommen, og fulgte dalen oppover mot Ekornholsætra. Fin tur!