Sørum
Akershus
Lett sykkeltur
(Skrevet av mob 22.08.2005)

Tur foretatt: August 2005.

Fikk lyst til en sykkeltur på en søndag igjen. Hadde ikke så lang tid til rådighet, men fant at toppene i Sørum og Aurskog-Høland kunne passe. Så dyttet sykkelen i stasjonsvogna og kjørte mot og forbi Fetsund. Fulgte så retningen mot Løken og Bjørkelangen.

Noen km etter avkjøringen fra rv 22 på rv 169 (etter Fjellsrud) passerte jeg en gedigen Herregård e.l. Første vei til venstre deretter har du en parkeringsplass ved et idyllisk lite vann. Jeg parkerte der og dro ut sykkelen. Syklet så en halvtimes tid nesten inn til enden av veien. Gikk nesten ikke oppoverbakke en gang, så sabla lett og fin sykkeltur langsmed tjern, åkre og lett skogsterreng. Jeg hadde hele tiden Kukollen på høyre side og skulle halvveis rundt den. Kartet viste at det var kortere opp på den motsatte siden og det skulle gå en sti rett nedenfor toppen.

Så kom jeg til et liten eng der det gikk en sti/traktorvi til høyre for enga. Veien var faktisk grei å sykle på selv om den var nesten gjengrodd av gress. Der begynte oppoverbakkene også (endelig). 10 minutter senere var jeg nesten på veiens høyeste punkt og rett nedenfor toppen. Jeg skimtet så vidt en liten sti inn i skogen til høyre og satset på å følge den.

Stien forsvant for meg, men det var allikevel så kort vei opp og greit å gå at det ikke var noe problem. Jeg var usikker på høyeste punkt så starten litt sør for det som viste seg som toppen og fulgte kollen helt mot nord. Der var toppen i følge kartet. Jeg kunne heller ikke se noen høyere punkt på Kollen. Jeg fant ingen markering av noe slag. Litt utsikt nordover. Fant faktisk stien igjen og klarte å følge den vage stien ned til sykkelen igjen. Så freste jeg tilbake igjen.

Unnagjort på 1,5 time. Fin østlandstur. Aurskog-Høland neste...