Andebu
Vestfold
Rådyrjakt ved Merkedammen
(Skrevet av siroho 29.11.2009)

Tur foretatt: November 2009.

Det var rådyrjakt i Re kommune. 3 jegere stod på vakt langs vegen opp til Merkedammen. Godt jeg hadde rød flisjakke på meg. Jeg parkerte på den første parkeringsplassen jeg kom til. Gikk deretter tilbake noen få meter og fulgte en traktorveg inn til høyre. Her var det ikke noen bru over Merkedamselva og den var stor etter alt regnet, men jeg kom da over, Godt at fjellskoa tåler vann. Fortsatte så videre innover på traktorvegen. Der traktorvegen tok en sving til høyre fortsatte jeg rett fram gjennom myr og skog (utydelig sti) fram til neste traktoveg. Da jeg hadde gått 10-20 meter inn i skogen stoppet jeg for å se på kartet, og jammen der stod det en jeger bare 10 meter fra meg. En hyggelig kar som ville bare si ifra så han ikke skremte meg. Vi hadde en hyggeligprat før jeg fortsatte videre innover skogen og myra til traktorvegen og så videre til endepunktet for Valmestadveien. Tok så traktorveg opp til høyre og deretter første til vestre opp til ei hytte. Derfra var det mellom 500-600 meter i luftlinje opp til toppen som jeg gikk på GPS-en. Jeg holdt litt til venstre og fikk en nokså slak stigning opp mot toppen. Ikke den store toppopplevelsen her opp i furuskogen, Men det var satt opp et skilt av det stødige slaget med TOT-kasse uten bok. Fra toppen gikk det ut to blåmerka stier (nymerka). Jeg valgte å bruke den som gikk ned til høyre mot Grøntjern. Det var godt merket og nymerket med ikke sti ennå så det var tungt å gå i lyng og myr. Kom så inn på bedre sti lengre ned men det var fortsatt veldig, veldig, veldig vått. Gikk deretter til Ågotseter og så tilbake til Merkedammen. Ett skudd hørte jeg så da regner jeg med at rådyret var skutt. Denne tilbaketuren var i hvertfall dobbel så lang som turen til toppen, men jeg liker litt variasjon. Det blir mørkt før kl 1600 nå, så da jeg kom fram til Merkedammen var det temmelig mørkt, Jeg hadde hodelykta med som sikkerhet , men jeg rakk fram før det ble helt svart.