Spydeberg
Østfold
Tåketur i Akershus og Østfold
(Skrevet av Toten 28.11.2009)

Tur foretatt: November 2009.

2. førsøk!. Bare en uke siden forrige førsøk. Da som nå parkerte jeg på sagbruket. Sykkel derfra og oppover. Til høyre i veidele etter jordet på Unnerud Vestre. Etter 1,7 km kommer man fram til en "vedplass" i skogen. På høyre siden av den går det sti merket med hvite bånd og treskilt opp til det som kartet kaller Spydeberg Varde. Det er toppen med den grønne hytta som Otto skriver om i sin rapport. Her snudde jeg forrige uke i den tro at jeg hadde vært på toppen. Vel hjemme igjen fant jeg ut at det ikke var tilfelle.
Samme rute i starten på andre forsøk, men da jeg kom til "vedplassen" syklet jeg rett fram på traktorveien 700 m til. Parkerte sykkelen og fortsatte stien langs myrkanten. Var usikker på hvor langt jeg hadde kommet og tok derfor av til høyre alt for tidlig. Fant etterhvert ut dette og tok åsryggen rett nordover. Kom da inn igjen på stien opp til den brune hytta. Hadde jeg fortsatt stien jeg var på i starten hadde jeg sikkert kommet direkte ditt. Derfra først på dårlig sti og så i terrenget opp til det ned raste tårnet. Burde fulgt samme vei tilbake, men i tåka fikk rotet meg for langt mot vest. Fant etterhvert igjen traktorveien jeg hadde syklet, men var 400m for langt ned i den så jeg måtte opp for og hente sykkelen. Etter 1 time 3min var jeg endelig tilbake i bilen. Selv en fanatisk kartmann vurderte GPS etter denne turen.
Bruk Ole-Petters rapport og kart. Det burde jeg ha gjort.