Rendalen
Hedmark
Kongen av Østerdalen
(Skrevet av mob 01.08.2005)

Tur foretatt: Juli 2005.

Samboersken jobber ved Osensjøen på Rena hele sommeren, så vi fant ut at jeg kunne komme opp til henne og så kunne vi ta Rendalssølen sammen.

Vi kjørte fra Osensjøen til Jordet og svingte av via Elvdalen (vest for Tverrfjellet og Engeren)og kom nesten direkte på neste bomvei som var merket til Sølen. Parkerte ved enden på bomveien på Gravåsen.

Sølen med sine to nabotopper var nå svært ruvende i terrenget. Beliggenheten minnet meg litt om Snøhetta sett fra Hjerkinn. Vi fulgte en svært bred og god sti rett mot toppene og kunne lett se hvem som var den mest markante og høyeste toppen. Vi brukte ca to timer i slak oppoverbakke på "motorveisti" til vi var ved foten av selve Sølen. Tok en god matpakke og drikkepause ved vannet før vi fortsatte oppover.

Nå gikk det brattere oppover og på slutten ble det litt ur å forsere også. Men ble aldri så bratt at vi måtte bruke henda noe sted. Vel oppe så vi at det var svært så bratt og luftig ned motsatt vei av der vi kom opp. Jeg kunne da med selvsyn se hvorfor denne toppen hadde vært så imponerende fra Muen i vinter.

God utsikt mot Rondane, Store Sølnkletten og Elgspiggen derfra. Snøhetta lå skjult i regnbyger nordvestover. Øst- og sørover kunne man se flatt østland så langt øyet rakk. Vi ble på toppen i sola en stund før vi tok samme vei ned igjen. Møtte flere andre (hadde passert en del) på vei opp når vi gikk ned igjen. Skrev oss inn i boken på toppen.

Lett tur med god utsikt som belønning. Vi brukte 6,5 time på turen.