Hamar
Hedmark
Tre fluer i en smekk
(Skrevet av Toten 01.11.2009)

Tur foretatt: Mars 2009.

Med nye fjellski og 4 måneder siden forrige kommunetopp ble tur i tur til Birkebeinerriket. Kom fra Moelv og svingte av mot Sør-Mesna tre kilometer etter Næroset. Rett etter øst enden av vannet tok jeg bomveien mot Ljosheim. Fulgte denne forbi Grunnåsen og over Kvarstaddammen. Godt jeg ikke tok turen dagen før for da hadde veien vært sperret for Birkebeinerrennet.
Fra Kvarstad opp til vei krysset ved hyttefeltet ved Øyungen. Her stopper veien på vinteren. Ikke lett og kjenne seg igjen fra min årlige passering på sykkel under Birkebeinerrittet. Fulgte et skispor gjennom hyttefeltet i nordlig retning, men det tok raskt slutt. Fulgte deretter omtrentlige sommer ruta over Danseren, langs Jomfrua og Tuven og opp til den store varden på Tuva. Velfortjent matpakke i le bak varden.
To topper igjen så det var bare og spenne på seg skia. Akte på skrå ned i nordlig retning slik at jeg kom opp på Himmelkampen på hovedtoppen. Fint skiføre med "styresnø" som på turen ned styrte en ski i hver retning. Et mageplask av dimensjoner og en liten påminnelelse om at tidligere skiferdigheter ikke var holdt særlig ved like.Fulgte ryggen til jeg kom på sørligste topp og kommunedele. Med lånt GPS ble posisjonen kvalitetssikret.
Fortsatte videre mot Kroksjøhøgda ned langs ryggen av Himmelkampen. Omtrent halveis gjorde jeg som egentlig er kartmann den tabben og begynne og bruke GPS for og finne fram. GPSèn sa et eller annet om venstre og jeg svingte venstre. Etter mye om og men fant jeg til slutt ut fra kartet at jeg var på det lille tjernet nord for Kroksjøen. Med retningssans og kart fant jeg da greit fram til staken på kommunegrensa. Min siste tur så langt med GPS. Kart er tingen.
Etter og ha gått i løs snø hele turen fant jeg nå et spor etter skiløpere som gikk i retning Øyungen. Fulgte dette til det kom inn på skiløpa som starter i hytte feltet. Tid 3t 50min på hele runden