Rauma
Møre og Romsdal
Fantastisk dag i Tafjordfjella
(Skrevet av mob 24.07.2005)

Tur foretatt: Juli 2005.

Det beste tgangspunktet for Pyttegga er selvfølgelig Pyttbua. Så Øyvind og jeg kjørte forbi Bjorli og svingte av mot Brøste. Kjørte så inn helt til enden på bomveien til Tunga. Parkerte her og gikk inn god T-sti langs elva til den selvbetjente Pyttbua. Ser at det står 3t gange til Pyttbua, men vi gikk på 2 timer. Var framme på Pyttbua kl. 21. Pyttbua ligger ved foten av Pyttegga.

Sto opp kl. 8 til et fantastisk vær. Lå et nærmest spøkelsesaktig skydekke ved hytta på morgenen, men vi så at det var blå himmel rett rundt hjørnet. Så under frokosten ved hytteveggen letta alt og Karitindens (1984m)vakre pyramidetopp sto rett forut. Jeg bestemte meg der og da for at der måtte vi legge turen oppom. Milde protester fra Øyvind ble overhørt...

Vi startet opp fjellsida mot Pyttegga kl. 10. Gikk god sti oppover sørsida. Vi mista stien rett før vi kom oppe på ryggen(ca 1500m). Vi fant imidlertid igjen vardingen og da var det bare å sikte seg mot toppen som da kom til syne. Vardingen fulgte den bratte eggen på høyre side, men pga mye snø og bratt terrenge på slutten valgte vi å ta ura litt til venstre for snøfeltet opp til topps. Ble fysisk tøft i den bratte ura, men 2,5 time etter starten fra Pyttbua var vi oppe. Og for en utsikt! Karitinden var fortsatt imponerende, men i Jotunheimen så vi Hurrungane, Skardstind og Galdhøpiggen bl.a. Ellers var det haugevis av topper på alle kanter. Snøhettamassivet, Rondane og Romsdalsfjell i fleng.

Tok matpakka og toppdrammen på toppen og ble der en times tid i godværet. Så startet vi turen mot Karitind, men på veien dit måtte vi først ned fra Pyttegga og opp eggen mot Høgloftet (1951m). Vi fikk tips om at det var mulig å gå selve eggen ned fra Pyttegga mot Høgloftet i stedet for å gå ned fjellsiden. Vi valgte den ruta og den var spennende og bratt. Var luftig vestover, men vi slapp å gå langt ut med mindre vi ønsket. Ingen vanskelige punkter, men konsentrasjonen var på topp ned og brukte nærmere en time ned på ca 400 høydemeter.

Så bar det opp eggen på Høgloftet. Denne var enklere, men bratt nok. Så tok nærmere en time opp med et par pauser. Selve toppen var ikke så spennende. Lå oppe på et stort platå.

Så måtte vi ned ura et par hundre meter igjen før vi kunne følge ryggen mot Karitind. Fantastisk utsikt herfra hele veien, bl.a mot Pyttbua og Pyttegga. Vi var et øyeblikk redde for skyene som drev nede i dalen i vest skulle komme opp til oss, men de holdt seg unna heldigvis. Så nærmet vi oss Karitind og her var det ingen slappe ruter opp. Vi siktet oss rett på eggen under toppvarden og ved hjelp av de siste kreftene kjempet vi oss opp.

Etter å ha pusta godt ut ble vi nok en gang belønnet av kjempeutsikt. Jotunheimen var hakket nærmere nå. Møtte også et norskt og et franskt par som hadde kommet opp fra andre siden her. Vi tok oss litt mat igjen før vi satte ned den stupbratte ura i retning Pyttbua. Vel nede fra den bratte sida fortsatte vi på T-stien mellom Veltdalen og Pyttbua. 11 timer etter at vi gikk fra Pyttbua var vi på plass igjen. Øyvind slet med vonde tær på slutten, men vi kom da ned etterhvert.

Vi drømte om burger og cola i Åndalsnes så valgte å gå to timer til ned til Tunga og bilen. Så burgerlukta gjorde at vi kom ned på 1t og 50min på slitne ben til bilen. 13 timers dagstur må kalles en skikkelig fjelltur!

Vel nede i Åndalsnes kom nedturen. Rauma hotell hadde plutselig ikke vår to-dager-gamle booking og hadde leid ut alle rommene. Alle andre rom i Åndalsnes var også opptatt, og i tillegg var det kun en Shell-stasjon med pølseburger å oppdrive. Men med et lass cola og roastbiff-baguett, startet vi jakten på overnattingssted. Men etter midnatt på en lørdag kveld, var det visst ingen motell, campinghytter eller andre som ville svare på telefoner eller klare til å ta imot etterspørsel om overnatting. Så vi endte opp i Ålesund og på ørtende forsøk fikk vi endelig en seng på et hotell. I seng kl. 03.30 etter en god dusj. Godt med søvn og en god frokost gitt!