Høylandet
Nord-Trøndelag
Lang trasketur med legebesøk
(Skrevet av Sea 09.09.2009)

Tur foretatt: September 2009.

07.09.2009

FUGLSTADFJELLET
Gjorde som IL&O og kjørte rv17 nordover og inn rv801 mot Terråk og videre inn til Åbygda og Fuglstad-grenda. Parkerte ved starten på stien/ATV-sporet mot Fuglstadvatnet. En ATV kjørte oppover like før jeg startet. Skjønner ikke at det er lovlig med all denne ATV-kjøringa i utmarka? I løpet av sommer'n har jeg sett ATV-spor langt inn i naturen over hele landet, spesielt i Telemark og Trøndelag. Jeg mente dette var forbudt, men det virker som folk bare tar seg tilrette.
Nok om det, jeg skulle på fjelltur og gikk stien oppover mot Fuglstadvatnet. Brøt av til venstre før vatnet og vadet ei elv, krysset skaret med Skavlåa og kløyv bratt opp på fast fjell. Passerte et snøparti og gikk øst for vatnet og skrenten før toppvarden. Stor og fin varde med fin utsikt til Heilhornet og Nonsfjellet som jeg skimtet toppvarden på. Sola gløttet frem på toppen, men sko og sokker var allerede gjennomvåte. 7,2 km hit.

NONSFJELLET
Etter en liten pause tok jeg retning mot Nonsfjellet. Her er det imidlertid mye opp og ned, bratte skrenter og masse småvatn som må forseres/rundes. Skjønte etterhvert at dette kom til å bli en lang trasketur. Ca 2 km fra toppen er det en bratt skrent som må forseres. Fjellet var tørt så jeg kløyv opp i rettlinje. Deretter slak stigning på lettgått svaberg opp til fin toppvarde, 7,1 km fra Fuglstadfjellet. Fin utsikt til Heilhornet også herfra. Vrei opp sokkene for andre gang.
Retur gikk i samme spor, men holdt mer mot vest ned det bratte partiet, for så å følge samme spor tilbake til Fuglstadfjellet. Fortsatt opphold og litt sol innimellom.

Fra Fuglstadfjellet peilet jeg rett ned mot østenden av Skavlvatnet. Over ei ny elv og forbi ei fin lita steinhytte nedenfor Skottheitjønna. Etterhvert som det ble mer vegetasjon nedover, ble det også glattere å gå i tildels bratte partier.
Idet jeg skulle senke meg ned en liten høyde, sklei beina unna og jeg tok meg for med venstre hånd og fikk hele kroppstyngden på denne. Uheldigvis var steinen litt spiss, med den følge at jeg fikk et dypt kutt i bakkant av hånda. Det blødde ganske kraftig og fant frem sportstapen og tapet hånda. Dette funket bra. Holdt hånda høyt mot høyre skulder og gikk ned til grusvegen og videre ca 1 km bort til bilen.

Siden kuttet var så dypt, ringte jeg legevakta i Terråk. Der var det ei på vakt og det var bare å stikke innom. Kjørte inn til Terråk Rådhus hvor jeg fikk topp service av lege Hanne. Hun bedøvde, renset og sydde 3 sting i det 3-4 cm lange kuttet, mens jeg fortalte om turen og kommunetoppjakten generelt. Dette synes hun hørtes interessant ut og måtte vise ruta mi på kartet, etc. Fint med norsk helsevesen som funger så bra som dette. Jeg takket for den gode servicen og la iveg sørover i mørket og regnværet med ei bandasjert hånd.

Totalt ble det 28,4 km og 1999 hm, en lang trasketur med mye opp og ned. Mao. dette er ingen gåtur-terreng-topp på høsten, anbefaler heller en vårskitur!
Det positive var at YR stemte helt perfekt. Regn når jeg kjørte oppover på morgenen, opphold og litt sol i løpet av dagen og regn i bilen sørover. Ikke en dråpe på hele turen.