Lyngen
Troms
Overskyet, snøvær, sol og vindstille.
(Skrevet av Uglefisk 06.06.2009)

Tur foretatt: Juni 2009. Andre på toppen: Inger Lise, Otto

06.06.09
Årets siste skitopp. Ble litt overrasket når vi kom inn til Lakselvbukt for her var våren kommet 3 uker tidligere enn normalt. Vi startet med å feste skiene på sekkene og trasket i vei innover. Var her også for 3 år siden i slutten av april, da var det snø helt ned til veien. Denne gangen valgte vi og bære skiene helt opp på 800 moh. Det vil si det var en snørenne helt ned til ca. 400 moh noe vi benyttet på returen.
Inni gryta under Holmbukttind tok vi på oss skiene. Heldigvis var det 2 andre som hadde gått før oss og laget spor i nysnøen som hadde kommet. Gikk den vanlige ruten opp i skaret og fulgte ryggen opp til Holmbukttind. Været var ikke helt bra, men yr hadde lovet oss noe annet så vi satt en god stund på Holmbukttind før vi fortsatte.
Kjørte ned i salen mellom Hombukttind og høyde 1738 moh. Her nede dukket solen frem noe vi satte stor pris på. På grunn av noen synlige sprekker under 1738 høyden la vi oss helt til høyre inntil en bergknaus og gikk bratt opp uten ski på bena. Fortsatte så rundt 1738 og innover til toppen. Vi skiftet på å gå først pga all nysnøen. Andre gang på toppen for Otto. Tok kort pause før vi returnerte til Holmbukttind. Herfra ble det heftig nedkjøring sammen med andre randonekjørere. GØY!
Litt slitsomt nederst grunnet gjennomslag.