Røyken
Buskerud
Fortsatt snø på toppen
(Skrevet av helen 20.04.2009)

Tur foretatt: April 2009.

Ei venninne spurte om meg hadde lyst å bli med en tur til Kongsberg for å se på spanske hingster, og jeg sa ja med forbehold at vi tok en kommunetopp på samme turen. Røyken ble valgt som en topp meg sannsynligvis lite snø. Vi fulgte veibeskrivelsen her nesten fram til Haugveien, men vi turte ikke kjøre opp til gården, så vi parkerte litt nedenover skiltet der det står privatvei. Da gikk vi opp forbi gården, så på nedsiden av låven og innover på en god vei bort til Plassen. Det var bart på veien, men etter Plassen måtte vi gå i til steder dyp snø de siste kilometrene fram til toppen. Det var vanskelig å se akkurat hva vi gikk på, men jeg ville tro at det var en traktorsti eller en gammelskiløype. Da vi kom parallelt til toppen, opp en litt brattere bakke, var det en sti til høyre som tok oss opp til toppen. Denne stien må være ganske ny, etter at det er mange her som har gått gjennom skogen mot toppen. På toppen var det en liten hytte og noen meter fra hytta fant vi trigboltet. Det tok 1,5 t oppover (pga. tunge forhold i snøen) og litt under en time ned igjen. Etterpå dro vi på Mother India ved Bislett, som har den beste indiske maten jeg har smakt i Norge.