Bindal
Nordland
Basecamp Tosbotn..!
(Skrevet av Otto 16.04.2009)

Tur foretatt: April 2009. Andre på toppen: Inger Lise

Tok av E6 og kjørte rv.78 til Tosbotn camping. Her fikk vi nøkkel til hytte nr. 9 av campingplass innehaver Magne Bakken.. Han fortalte oss rutevalget som anbefales på ski. Parkerte ved tunnelen kl.7 neste dag. Vi fulgte en gammel kjerre vei innover Tosendalen. Litt av og på med ski inn til Tosdalsvannnet grunnet vårsmelting. Her var også naust og en båtslipp. Vannet var i ferd med å gå opp. Det lå igjen is kun på østsiden langs land noe vi benyttet oss av. Staket oss forsiktig fremover. På sørsiden av vannet kom vi til et gammelt fra flyttet bruk, som nå blir brukt til feriested. Fortsatte helt inn til Kvernlia og gikk opp i renna innerst i dalen. Rundet så Keilåtinden, som kun er et høydedrag. Videre gjennom en liten dal og over et langt smalt vann på 690 moh sør for Storfjelltjønna. Gikk så opp ei naturlig renne på nordsiden av fjellet og fulgte ryggen opp til den nedsnødde varden.. Her oppe er det ganske så flatt. En matbit her, mens vi tok et langt blikk på Kvannlitinden i øst. Denne toppen går det nå en diskusjon om mellom kartverket og kommunene. Nye og gamle kart stemmer ikke helt overens. Hvis kommune grensen blir endret blir plutselig Kvannlitinden Bindal sitt høyeste punkt. Været var ok og helt vindstille. Vi bestemte oss for å ta denne toppen nå som vi var så nærme. Nede på vann 690moh igjen gikk vi litt småbratt opp på platået og videre mot Jitneguevtele. Fulgte så den lange ryggen i østlig retning og opp til varden. Kun en kort pause her. Rask retur på godt føre ned i Tosdalen.
Lengde 29 km og 9.5 time innklusiv Kvannlitind.