Brønnøy
Nordland
Basecamp Tosbotn..!!
(Skrevet av Otto 16.04.2009)

Tur foretatt: April 2009. Andre på toppen: Inger Lise

Tok av E6 og kjørte rv.76 til Tosbotn camping . Her fikk vi nøkkel til hytte nr.9 av campingplass innehaver Magne Bakken.! Han gav oss gode tips om riktig rutevalg. Vi startet neste dag i flott vær. Fikk sitte på i skuffen på traktoren hans opp traktorveien i Granlia øst for Rånafjellet. Sparte ikke mye tid på dette, men det var ganske behagelig.!! Oppe på 140 moh var det skiføre og vi fortsatte etter skogsveien et stykke innover. Forbi Mølnvatnene, som vi fikk på venstre side og over en utlagt bro. Krysset på sørsiden av Svartvannet og over bro nr 2. Flere bekker var gått opp i vårløsningen. Heldigvis kom vi tørrskodd over disse. Videre oppover Svartvassdalen etter et scooterspor. Innerst i dalen hadde scooter-folket lekt seg med vill kjøring. På ca 600 moh tok vi fatt på neste motbakke opp til det avlange Kaffivannet 821moh. Her tok vi sikte på ryggen vest for vannet. Litt små-bratt øverst, men var helt kurant. Fulgte videre den lange flotte ryggen som etterhvert dreier i vestlig retning til toppen. Ble litt forundret over å se scooter spor rundt varden.! Utsikt til flere kommunetopper. Stri vind og flott vær..Anbefales som vår-ski tur, men ikke for sent.
Lengde 20 km og 7 timer t/r.