Gran
Oppland
En haug på veien hjem
(Skrevet av mob 25.05.2005)

Tur foretatt: Mai 2005.

Var innom Store Skjellingshovde først på ettermiddagen, men tenkte å få med meg Grans topp på vei mot Oslo også.

Kom fra Dokka, svingte av ved Brandbu mot Lyngna og kjørte noen kilometer til før jeg så en vei til høyre som kunne stemme med kartet. Sto et infoskilt om fiske og jakt ved veien her, men ingen bompenger. Kjørte så grusveien et godt stykke inn. Parkerte ved et stort rødt hus. Tror det egentlig var enden på kjørbar vei også forresten. Her sto det et skilt til Lushaughytta så da måtte det vel være rett plass antok jeg.

Det skulle gå en sti mot toppen herfra. Stien var merket innimellom svært godt og så var det plutselig ikke merking på et langt stykke. Gjorde at jeg misset stien flere ganger over myrene og til slutt bare skar jeg rett gjennom skauen opp mot haugen som da var på høyre side.

På toppen var det en hytte. Antok at det var Lushaughytta. Her var det også et kjentmannmerke og en bok å autografere i. Gjorde så og så litt på utsikten. Var åpent i flere retninger i skogen fra toppen her. På toppen fant jeg igjen stien og valgte å følge den nedover.

Men den dårlige merkingen lurte meg igjen, så veien til venstre fant jeg ikke og valgte derfor å følge hovedstien ned til Malsjøen og håpet at det var en sti eller vei til setra derfra (jeg hadde ikke kart over denne delen).

Men det var det selvfølgelig ikke. Dvs. fant en vei et stykke i rett retning, men den stoppet ved et hogstfelt og da var det bare å satse på at retningssansen min var i behold og labbe i vei over åsen igjen. Ble en del myr og kratt innimellom og ventet å møte en elg i skumringen når-som-helst men kun orrhøner skvatt opp.

Begynte et øyeblikk å lure på om jeg hadde tatt feil retning og regnet begynte også å drysse ned. Men så Hurdalsjøen i det fjerne i øst og når sola dukket opp i vest visste jeg at jeg var på rett vei. Skimtet så en glenne i skogen og kjente igjen en av myrene. Så da gikk jeg rett over myra og så omsider rett ned på seteren og bilen. Løp lettet nedover mot seteren - og jaggu var ikke den merkede stien der igjen. Brukte ca 2 timer opp og ned med omveien.

Tror det er bedre utgangspunkt og bedre merket sti fra Malsjøen og Lyngna til denne toppen. Blaut og møkkete blir man fra den seteren jeg parkerte ihvertfall...