Bergen
Hordaland
Solskinnstur Juni 2004
(Skrevet av pkarnt 11.05.2005)

Tur foretatt: Juni 2004.

Jeg hadde prøvd meg på Gullfjellstoppen tidligere, men snudd i Kinndalen pga. dritvær. Det hadde regnet og vært dårlig sikt, så jeg hadde spart Gullfjellstoppen til en annen gang. Denne dagen derimot var perfekt for fjelltur. Det var sol og varmt i lufta. Jeg tok med meg Tanja og kjørte til Osavatnet.

Forrige gang jeg hadde prøvd meg på toppen, hadde jeg gått via Kinndalen, mens jeg bestemte meg for å gå via Redningshytta denne gangen. Vi brukte vel en halvtime til Redningshytta. Der satt det folk og solte seg, men vi fortsatte videre sørover til vi kom til et vann hvor stien snudde og gikk bratt oppover korketrekkeren. Så var det bare å fortsette videre oppover, forbi Gullfjellstjørnane, gjennom middagsdalen og så var straks vi på toppen. Vi hadde møtt på en del snø og smeltevannsdammer på vei opp, og Tanja, som er en skikkelig badehund, hadde sikkert vært uti samtlige av dem.

Så sto vi der da, på Bergens høyeste topp og utsikten var virkelig flott. Spesielt mot Samnangerfjorden og de høyere fjellene i Bergsdalen, Kvamskogen og Fusa. Mot nord var det fin utsikt mot Osterøy og snødekte topper i Stølsheimen bak der igjen. Byfjellene så temmelig pinglete ut herfra.

Vi valgte å gå samme vei ned igjen, selv om det kanskje hadde vært raskere å gå ned mot Vossavardane og Kinndalen. Tilbake ved Redningshytta igjen, møtte vi en eldre dame som jeg tok en prat med. Hun hadde lyst å gå opp til Gullfjellstoppen, men var litt usikker på om knærne tålte det. Hun fortalte at hun hadde opererert begge knærne etter at knærne røyk på en nedstigning fra Skålatårnet. Jeg måtte innrømme at jeg kjente det godt i knærne nå, for selv om stien fra Redningshytta til Gullfjellstoppen ikke er spesielt bratt, er det veldig hardt, steinete og ganske langt.

Jeg så på klokka og fant ut at jeg hadde brukt lenger tid enn jeg hadde beregnet, så Tanja og jeg spurtet om kapp fra Redningshytta ned til bilen. Da hadde vi vært ute i fire timer, og jeg kjente at sola hadde tatt ganske bra i ansiktet og på ryggen.