Sauherad
Telemark
Lang tur gjennom urskogen
(Skrevet av mob 23.09.2008)

Tur foretatt: September 2008.

Ser flere andre har fått fatt i nøkler til bommer eller syklet inn til dette området med Skiens og Sauherads topper. Men hadde lyst til en overnattingstur og en god dagstur til fjells. Så da kronglet jeg det til med å kjøre til Ravalsjøen fra Kongsberg og gikk 1 times tid opp til Sveinsbu på kvelden. Her var det en knallfin ubetjent hytte som lå med formidabel utsikt til diverse fjell. En stjerneklar himmel viste seg også utpå natta. Hit må jeg tilbake en dag!

Dagen etter fulgte jeg T-stien i tåke fra Sveinsbu til Sommerseter. Stien i starten er svak, men er godt merket så grei å følge. Nærmere Sulsbu kommer man inn på en skogsvei man følger inntil det blir en sti igjen i naturreservatet forbi Nonsknatten og Lille Vardefjell. Her går man svært mye i myrete terreng og gammel urskog. I starten blir man imponert over farger og skjeggete trær, men på hjemveien ble jeg litt lei av klissbløte sko og terrenget i dalen må jeg innrømme.

Men før hjemturen kunne påbegynnes måtte Vardefjell og Skåråfjell inntas. Jeg skar først rett opp til Vardefjell. Her var det bratt og ulendt og jeg måtte helt bort til nordenden før jeg endelig kom over den bratte "festnings-"skrenten helt øverst. Når jeg først var der oppe var det lett å finne varden. Pustet ut og inntok matpakke der oppe i tåken. Den forbannede solen hadde fortsatt ikke klart å trenge gjennom skylaget. V.h.a sporingen på GPS'en klarte jeg å finne omtrent samme trygge vei ned igjen.

Vel nede i dalen igjen krysset jeg bare bekken og siktet meg rett opp Skåråfjell fra nord-siden. Erling hadde advart mot denne oppstigningen og må bare bekrefte at han hadde rett. Men etter å ha snublet, banna og sverta meg opp buskas og skrenter kom jeg opp til slutt. Knotet meg videre opp langs enda flere skrenter og buskas til jeg kom til en lure-varde. Jeg visste at det skulle være en varde til og helt riktig noen hundre meter lenger bort kom jeg på en luksuriøs sti (fra sørsiden) som gikk til en stolt varde og skilt med Skiens høyeste topp på.

Jeg gikk gladelig den gode stien ned et stykke, men skar så ned mot Ranten fra "Øysteins utsiktspunkt". Gikk greit ned her. Så var det bare å tusle ned i urskogen igjen helt til jeg sto ved bilen ved Ravalsjøen 7 timer etter at jeg gikk fra Sveinsbu.

God og sliten etter en lang dagstur i dels tungt terreng. Siste timen kom jammen sola gjennom også. Kan ihvertfall anbefale første del av turen fra Sveinsbu mot Stulsbu. Fint terreng og fine høstfarger.