Dovre
Oppland
Hjelp! En moskus.
(Skrevet av 500fjell 01.09.2008)

Tur foretatt: Juli 2002.

Før vi dro opp på Snøhetta, dagen etter turen på Rondslottet mm. hadde jeg fordypet meg innen temaet moskus. Jeg gruet meg noe fryktelig til å møte disse dyrene etter jeg hadde lest "en moskusflokk er ofte ledet av en stor hann, og de angriper på den måten at de omringer deg". På veien opp mot Snøheim sto folk nedover i skråningen, de pratet om at det sto to moskuser nede i skråningen. Jeg nektet å gå ut! Dog fikk jeg sett fire andre lenger oppe.

Vi startet som vanlig fra Snøheim og fulgte en fin sti opp mot stortoppen, denne dagen fant jeg ut at sjokoladen "smil" var bedre enn "center". På toppen var det en militærliknende brakke, etter å ha nytt utsikten og den storslåtte Dovre-naturen gikk vi videre bort til midtoppen. Det blåste en del utpå den første eggen, og vi måtte ned i en snøskråning på høyre side. Fra midttoppen kunne vi studere Hettpiggen som skal tas en gang, under en travers!

Turen tilbake gikk samme vei, og det ble en sen hamburger på Lom før vi fant roen på ei campinghytte, neste dags mål var Galdhøpiggen.