Søndre Land
Oppland
TORDEN - LYN- HAGL
(Skrevet av TERJE-S 06.08.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Fra Fluberg bru kjørte jeg inn på bomvegen skiltet Begna. (Kr 45) For den prisen kan man kjøre til Sør-Aurdals grense. Fulgte skilting Begnadalen. Etter 17,8 km parkerte jeg ved Bergevassveien (stengt med bom) Denne veien går til Bergevatnet og Buvatnet. Planen var å ta denne turen som kveldstur. Himmelen var ganske mørk men jeg begynte å gå. Ganske fort begynte det å tordne og det var mange lynnedslag i høyden. Jeg stilte et spørsmål til meg selv. Var det lurt å gå til Søndre Land;s høyeste punkt under slike værforhold? Svaret ble nei, og jeg snudde og gikk tilbake. Det begynte å regne litt. Jeg løp mot bilen. Da jeg kom til bilen fossregnet det og ganske snart begynte det å hagle så frontruta ble dekt av hagl. Det lynte jamt hele tida. Dette tordenværet var faktisk hovedoppslag i nyhetene dagen etter. Jeg overnattet i bilen og startet på ny frisk neste morgen.
Det hang en del blå merkeband i noen tre langs veien, men jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle forlate veien. Jeg gikk til en bekk som kommer fra et lite myrtjern, og tok kompasskurs fra der. Jeg surret litt rundt på toppen for å finne trigpunktet. Jeg fant noen mursteiner og andre steiner litt bortenfor trigpunktet som jeg laget en liten varde av ved trigpunktet. Det var en del fine utkikkspunkter på tur opp. Jeg passerte blandt annet en fin fireseters steinsofa og to steinstoler på tur opp. Hadde de brukt en ryddesag og merket en sti til denne toppen ville det blitt en flott tursti.