Røyrvik
Nord-Trøndelag
Laang tur i Jetnamsfjellene
(Skrevet av obe 04.08.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Etter en flott ferie i Nordland bestemte vi oss etter lovende værmeldinger for å stikke bortom Jetnamsklumpen før vi fortsatte videre ned til hytta i Rondane. Vi kjørte helt frem til startstedet kvelden før og parkerte bilen på veiens høyeste punkt ved bekken som renner ned fra Gelvenåkko på svensk side.
Vi gikk i lettgått og nydelig terreng over punkt 943 på Raurejåppe og opp på eggen forbi riksrøys 203B og herfra inn på Jetnamsfjellet. Her begynte steinurda som forsåvidt var lettgått og lå stødig, og fulgte denne på sydsiden av topp 1365 og frem til skardet nedenfor Jetnamsklumpen. Vi valgte en fin egg som førte oss opp på eggen litt nord for toppen og fulgte steinflaten sørover igjen frem til varden:o)
Nydelig utsikt mot Okstindene og hele Børgefjell med Kvigtind ruvende i vest.

Selv om dette er en lang tur i seg selv, hadde vi (jeg...:) lyst til å gå en liten runde via et par andre topper, og la kursen over 1365 og Jetnemsklumpen ved rr204 før vi tok retning mot bilen igjen. Fornøyde etter en lang og fin tur i nydelig vær og terreng ankom vi bilen ca 11 timer etter at vi gikk herfra. Hytta neste:o)