Bremanger
Sogn og Fjordane
Vestlandsraid 3
(Skrevet av snilen 27.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Etter å ha gått på Blåfjellet i Naustdal samme dag gikk jeg en ettermiddagstur opp til Gjegnabu som forberedelse til turen. Utgangspunktet var Hope i Hyen og jeg fulgte en traktorvei innover dalen et kort stykke til den delte seg. Alminnelig rute til Gjegnabu går rett inn dalen, men jeg valgte å gå traktorveien opp til venstre og fulgte denne i lange bratte slynger flere hundre høydemeter oppover til en stor stein på venstre side av veien. Kort etter denne står en rødmalt pinne på høyre side av veien og her starter stien. Stien var noe gjørmete og bratt og går opp til der snaufjellet begynner. Herfra må man finne veien selv, men det er noen ledevarder mellom snøfonnene. Da jeg nærmet meg Gjegnabu kom tåka sigende, men jeg fant greit frem med kart og kompass. Det var barneTV-tid da jeg kom frem, men dessverre virket ikke propan-TVen.

Tåka var tjukk som graut, men utover kvelden lettet det opp. Ved midnatt var det helt klart i alle retninger og jeg bestemte meg for å gå for toppen på natta. Det var nesten fullmåne og ellers bare litt skumt her oppe i fjellet. Fra hytta gikk jeg på snøfonner i nordenden av vannet ved hytta og ned mot punkt 1106, før jeg gikk oppover Gjegnalundsbreen som hadde enkelte partier med blåis som jeg unngikk ved å gå litt sikksakk. Så til venstre opp mot Gjegnen og opp på topp-eggen. Sunnmørsalpene var synlige som en vakker tinderekke i nord med et rødt bakgrunnslys på nattehimmelen. Klokken 0200 sto jeg på toppen og fant da ut at det kunne bli litt lenge å sitte å vente på soloppgangen så jeg ruslet ned og opp igjen til Gjegnabu der jeg sov noen få timer før jeg ruslet ned til bygda samme vei.

Alternative ruter til Gjegnen:
Via Gjegnabu, men følge merket sti til Gjegnabu inn dalen fra Hope.
Direkte fra Hope, inn dalen merket sti, men dreie til høyre opp mot punkt 1106 før siste oppstigning til Gjegnabu.
Nordfra Mettenes(krever båtskyss)
Nordfra Gjegnalunden, hit går det vei fra Ålfoten via Åskåra som ikke finnes på alle kart.
På Gjegnabu leste jeg om disse rutene i boka ”Opptur”, en flott samling av turbeskrivelser i Sogn og Fjordane, sortert på kommune.