Nordre Land
Oppland
Skyer, vind, kulde ingen utsikt i hele tatt
(Skrevet av ohsommer 06.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

Etter at jeg har vært på Djuptjernkampen kjører jeg samme dag retning Leningen tilbake, ta en liten stopp ved en kafe og spiser vafler, får en brosjyre om Etnedal...så går det 800 mtr videre retning Dokka; der er det en gammel rød hytte: Gammelkafe står der og et skilt hvor det står "Spåtind turloipe" på. Et gammelt T-skilt sier: "Hugulia over Spåtind". - viser mot øst. Starter kl. 12.15 - gråvær. Det går behaglig gjennom en bjørkskog forbi en inngjerdet seter - ca 20 hester beiter i området. Etter gjerdet snur stien mot sør. Danser over stein ved kryssing av flere småbekker; etter ca 15-20 min kommer man over skogsgrensen. Det går fint videre, men så blir været verre og verre, det blåser opp til frisk bris og skyer dekker alt til...Det går videre oppover i motvind...ikke lenge så når man et slags platå . OBS ikke overse en smalere sti etter en stund; herifra må man nemlig vende seg mot høyre; på en smalere sti går det oppover og bortover til toppen forbi en del snøfelt. Ingen ting å se, bare skyer, vind og kulde (sikkert ikke mer enn 5 gr - nede i dalen var det 10 gr i dag. Etter at jeg har nådd toppen snur jeg med det samme og vinden dytter meg i ryggen, nesten som å seile nedover. Men tindfølelse kom ikke opp; ser ut som om tinden har lagt seg på bakken for å hvile.
Alt i alt var det 2,5 timer i veldig rask gange fordi det var meldt store nedbørsmengder mot ettermiddagen og jeg rakk akkurat å komme meg til bilen, så satt det i gang med skikkelig regn. Jeg var heldig. Hørte på nyhetene etterpå at det kom skikkelig skybrudd med hagel som førte til en del lokale oversvømmelser. 06.07.08 Det er jo ikke verst at Spåtinden teller som høyeste topp for to kommuner. Må bare kopiere alt sammen slik at det kommer også under Etnedal - belønning for strevet!