Svelvik
Vestfold
3 Oslofjordutsiktstopper
(Skrevet av Sea 24.06.2008)

Tur foretatt: Juni 2008.

14.06.2008
Knall sommervær med +25 grader og shortsføre hele dagen.

SÆTERÅSEN
Kjørte til Svelvik sentrum og svingte opp grusveg til Skalland P-plass.
Tok beina fatt og gikk raskt opp til toppen på grusveg i starten og deretter sti til toppen. Flott tårn på toppen med fin utsikt. Flere på trimtur opp hit.

PRESTESÆTERÅSEN
Deretter videre langs Rv319 til Sande og over jernbanen og første til høyre.
Videre under E18, forbi Skau og opp Kalmoevegen (bomveg 30 kr) og opp til Øyevannsbekken P-plass. Alternativ rute kunne vært å tatt "Privat veg" på sykkel med avkjøring til høyre, litt før bomvegen. Fra Øyevannsbekken P-plass fulgte jeg sti/skogsveg med sykkel over til "Prestevegen". Herfra fin grusveg til rett nedenfor Prestesæter, hvor jeg satte igjen sykkel og gikk opp til toppen som ligger rett ovenfor seteren. Liten utsikt fra denne anonyme toppen, men en trimkasse og noen steiner som markerer topp-punktet.

HVITTINGEN
Kjørte tilbake til Sande og tok Rv313 sørover til Holm. Herfra grusveg opp til skytebanen hvor det står skilt med bomveg (bommen var stengt litt lenger opp). Parkerte her og la iveg på sykkel oppover. Det ble skikkelig sykkeltrening fra ca 50 til 400 moh, i bratt motbakke. Telemast og fint tårn på toppen med flott utsikt utover Oslofjorden.
Returen gikk raskt ...

Totalt ca 24 km og 950 hm på beina/sykkel.