Lier
Buskerud
På sykkel fra Kanada til Finn(e)mark(a)
(Skrevet av mob 25.05.2008)

Tur foretatt: Mai 2008.

Fint vær i Oslo, så sto forholdsvis tidlig opp for å rekke en sykkeltur før andre gjøremål. Kjørte E18 til Sylling og videre opp til parkeringsplassen Kanada. Herfra går det tydeligvis knallfine skiløyper på vinteren. Skogsveier i fleng også, så her var det fram med sykkelen og oppoverbakke hele veien inn til Nykjua (9,5 km).

Syklet videre forbi Nykjua mot Åsvanna. Fikk Nykjua på høyre side og svingte av mot høyre like etter vannet. Passerte en hytte ved vannet og syklet til enden ved en snuplass. Sto ei lita bu der også. Brukte 1 time hit.

Derfra fulgte jeg en heller dårlig sti (heller dyretråkk kanskje) nordover. Etterhvert skar denne bratt opp mot åsen og det var bare å følge høydedraget til varden. Brukte ca 50 minutter opp og ned til toppen. Samme vei ned og så var det bare å trille 20 minutter ned igjen til Kanada.

Fin formiddagstur på sykkelen. Litt kjedelig å være ferdig med Finnemarkas 3 topper. Fine turer både på ski og med sykkel her.